Volledige uitbesteding
van de salarisverwerking

ADP dacht mee en was pragmatisch.

Sinds 11 december 2011 verzorgt vervoerder EBS het openbaar busvervoer in een belangrijk deel van Noord-Holland. Het nieuwe Nederlandse openbaar vervoerbedrijf EBS koos voor een vernieuwende aanpak.

 

Door vooraf al samenwerkingsverbanden aan te gaan haalde EBS de OV-concessie Waterland op overtuigende wijze binnen. Dat ging ten koste van bekende aanbieders als Arriva, Connexxion en Keolis. EBS heeft de salarisverwerking uitbesteed aan ADP, inmiddels een toonaangevende speler in de OV-sector.

 

Uitbesteden salarisverwerking

EBS koos voor ADP voor de volledige uitbesteding van de salarisverwerking voor de meer dan 500 medewerkers. Maarten Post, directeur EBS Waterland: ‘Wij merkten al snel bij ADP dat zij met ons meedachten en pragmatisch te werk gingen. De hele implementatie van een dergelijke grote concessie moest in een hele korte tijd gebeuren , waarbij alles zich richt op de reiziger.

Aan de andere kant weet je dat er geen problemen mogen ontstaan met de salarisbetalingen aan onze medewerkers. Zeker niet omdat de eerste salarisbetaling ook nog eens voor de kerstperiode moest plaatsvinden. ADP was goed doordrongen van dit feit en heeft ons daarbij goed ondersteund.' De concessie Waterland ging om het complete openbaar vervoer in Beemster, Edam-Volendam, Landsmeer, Purmerend, Waterland, Wormerland en Zeevang. Daarbij horen ook de spitslijnen tussen Purmerend en Amsterdam.

 

Coöperatie

EBS is een nieuwe Nederlandse vervoerder waarvan de aandelen in handen zijn van het Israëlische Egged en het Poolse Mobilis. Na London Buses is de onderneming met niet minder dan 7000 medewerkers en 3000 lijnbussen het grootste busbedrijf ter wereld. Egged – letterlijk ‘verbondenheid' in het Hebreeuws - is een coöperatief bedrijf en telt nu 2.300 chauffeurs/eigenaren.

Sinds 5 jaar is Egged actief in het buitenland. Door overnames en gewonnen aanbestedingen werd in korte tijd een belangrijk marktaandeel in Oost-Europa veroverd. Waterland, is de eerste OV-concessie in West-Europa. Nieuw bij deze aanbesteding is het feit dat al vooraf afspraken gemaakt werden: met bussenbouwer Scania voor de levering van 221 nieuwe, schone bussen, met ProData en MCom voor de informatiesystemen en met touringcarbedrijf Oostenrijk voor het leveren van capaciteit in de spits.

 

Internet in de bus

Bijzonder: EBS werkt nauw samen met touringcarbedrijf Oostenrijk. Dit bedrijf rijdt een groot deel van de Bizzliners voor EBS. De bussen zijn eigendom van EBS en rijden op snelle verbindingen van Hoorn, Edam, Volendam en Pumerend naar de kantoorlocaties in Amsterdam Zuidwest en Amsterdam Zuidoost. Buiten de spits zet Oostenrijk de bussen in voor toeristenvervoer in Amsterdam. Belangrijker voor de reizigers is de nadruk op comfort en goede informatievoorziening, compleet met internet in de bus. Alle bussen zijn uitgerust met een wifisysteem dat gratis wordt aangeboden aan de reizigers.