Installatie
1. Hoe kan ik ADP Mobile op mijn toestel opstarten?
Afhankelijk van het type toestel, zijn er twee manieren om ADP Mobile op te starten:
- Android toestellen:
Ga naar de Google Play Store en zoek bij de apps naar 'ADP Mobile'. Volg de instructies op je toestel om de ADP Mobile app te installeren.
- iPad, iPhone en iPod touch:
Ga naar de Apple App Store en zoek bij de iPhone apps naar 'ADP Mobile'. Volg de instructies op je toestel om de ADP Mobile app te installeren.
Aanmelden
2. Ik weet mijn gebruikersnaam niet. Waar kan ik die vinden?
Om ADP Mobile te activeren heb je je gebruikersnaam nodig. Dit is dezelfde gebruikersnaam als waarmee je inlogt op om je loonstrook te bekijken of verlof aan te vragen. Je kunt je gebruikersnaam als volgt opzoeken:
- Ga op een computer naar https://login.adp.nl/
Je ziet dan in het veld Gebruikersnaam je gebruikersnaam staan.
(Staat je gebruikersnaam niet ingevuld? Kies dan voor 'Gebruikersnaam of wachtwoord vergeten?' en volg de instructies.)
- Voer deze gebruikersnaam op het inlogscherm van ADP Mobile in om ADP Mobile te activeren. Vergeet hierbij niet om de optie Gebruikersnaam opslaan aan te zetten.
3. Ik ben mijn gebruikersnaam/wachtwoord vergeten. Wat moet ik doen?
Een vergeten wachtwoord/gebruikersnaam kun je alleen via de webapplicatie (dus via PC of laptop) opvragen. Als je je gebruikersnaam of wachtwoord bent vergeten, dan kun je dit niet in ADP Mobile opvragen.
- Ga op een computer naar https://login.adp.nl/
Je ziet dan in het veld Gebruikersnaam je gebruikersnaam staan.
- Kies voor 'Gebruikersnaam of wachtwoord vergeten?' en volg de instructies.
Lukt dit niet, neem dan contact op met je HR-afdeling voor het toesturen van een nieuw wachtwoord.
4. Ik krijg de melding 'Service not available' bij het openen van ADP Mobile, wat kan ik doen?
Deze melding verschijnt, zodra jouw organisatie geen gebruik maakt van ADP Mobile of ADP Mobile is uitgeschakeld. Mocht je toch gebruik willen maken van ADP Mobile, dan kun je het beste contact opnemen met jouw HR-afdeling.
5. Mijn account is geblokkeerd door te vaak foute inloggegevens, wat moet ik doen?
Om de blokkade op te heffen moet je een nieuw wachtwoord opvragen. Dit kun je alleen via de webapplicatie van ADP (dus niet via ADP Mobile) opvragen:
- Ga via je browser naar ADP Online(jouw toegang tot de digitale loonstrook of ESS) via: https://login.adp.nl/
- Kies voor 'Gebruikersnaam of wachtwoord vergeten?' en volg de instructies.
Lukt dit niet, neem dan contact op met je HR-afdeling voor het toesturen van een nieuw wachtwoord.
Instellingen
6. Hoe kan ik de taal wijzigen?
De manier waarop je de taal kunt wijzigen is afhankelijk van de manier waarop je ADP Mobile hebt geactiveerd.
- Als je de ADP Mobile app hebt geïnstalleerd:
ADP Mobile neemt automatisch de taalinstellingen over van je toestel. Ga naar de standaard instellingen van je toestel om daar de taal te wijzigen.
- Als je via de browser ADP Mobile hebt opgestart:
Ga naar het startscherm en tik rechtsboven op het icoon
voor instellingen. Tik op 'International' en vervolgens op 'Taal'. Tik tenslotte op de door jou gewenste taal.
(Als je nog niet bent aangemeld, tik dan rechtsboven op de wereldbol. Tik op 'International' en vervolgens op 'Taal'. Tik ten slotte op de door jou gewenste taal.)
Collega's
7. Hoe kan ik gegevens van mijn collega's opzoeken?
Ga naar het startscherm en tik op Collega's. Wat je vervolgens ziet is afhankelijk van de manier waarop je ADP Mobile hebt geactiveerd:
- Als je de ADP Mobile app uit iTunes hebt geïnstalleerd:
Je ziet al je collega's alfabetisch gesorteerd op achternaam. Om een specifieke collega te zoeken, geef je tenminste 1 karakter van de voor- of achternaam van je collega op. Door op 'Terug' te tikken, krijg je weer de volledige lijst te zien.
- Als je via je browser ADP Mobile hebt opgestart of de Android app hebt gedownload:
Je vindt je collega door minimaal 1 karakter van de voor- of achternaam op te geven in het Zoek veld. Door op 'Terug' te tikken, krijg je weer de geselecteerde lijst te zien.
Om de gedetailleerde gegevens van je collega te raadplegen, tik je op de naam van je collega. Je kunt vervolgens:
- Je collega bellen door op het telefoonnummer te tikken of
- Je collega een e-mail sturen door op het e-mailadres te tikken.
8. Een collega toevoegen in je favorietenlijst
De ADP Mobile app heeft de mogelijkheid om collega's in een favorietenlijst toe te voegen. Bijvoorbeeld collega's die je vaak belt.
- Selecteer de collega die je in de favorietenlijst wilt toevoegen.
- Tik op de ster
rechtsboven om deze collega toe te voegen aan je favorietenlijst.
Als deze collega met een dichte ster
is weergegeven, dan heb je deze collega al eerder aan je favorietenlijst toegevoegd.
9. Raadplegen en verwijderen
10. Niet alle gegevens van mijn collega’s zijn zichtbaar
Mogelijk zijn de ontbrekende gegevens niet in het ADP-bronsysteem opgevoerd. Leg jouw bevinding voor aan jouw HRM-contactpersoon. Jouw HRM-contactpersoon kan eventueel het probleem met ADP oplossen.
Verlof
11. Hoe kan ik verlof aanvragen?
Met ADP Mobile kun je snel en eenvoudig verlof aanvragen.
- Ga naar het startscherm en tik op Verlof. Je krijgt de saldi te zien van elk type verlof.
- Voor het aanvragen van een verlof tik je rechtsboven op het icoon
.
- Geef eventueel een Opmerking op.
- Tik op 'Een periode toevoegen' om het verlofsoort en de periode van het verlof op te geven.
- Tik op 'Opslaan' en vervolgens op 'Zenden' om je verlofaanvraag in te dienen.
12. Ik kan mijn verlofaanvraag niet wijzigen of intrekken met ADP Mobile
Zolang je manager de aanvraag niet in behandeling heeft genomen, kan je een verlofaanvraag niet wijzigen of intrekken. Zodra je manager de verlofaanvraag heeft behandeld vind je een melding hierover in Berichten. Je kunt dan je verlofaanvraag wijzigen of intrekken.
13. Hoe kan ik een verlofaanvraag accorderen? (alleen voor managers)
Via Berichten kunnen managers eventueel verlofaanvragen accorderen:
- Ga naar het startscherm en tik op 'Berichten'.
- Als de te accorderen verlofaanvraag wordt gekenmerkt door een pennetje
kun je aanvraag direct afhandelen.
- Tik op de betreffende verlofaanvraag.
- Keur de verlofaanvraag in de vervolgpagina goed of af.
- Voeg eventueel een opmerking toe.
14. Ik wil een verlofaanvraag indienen voor bijvoorbeeld 2,5 dag, hoe moet dat?
Een verlofaanvraag voor een periode die langer is dan 1 dag, maar op de eerste of laatste dag slechts een dagdeel betreft, moet in ADP Mobile opgesplitst worden in twee aanvragen. Voor het dagdeel moet dus een separate aanvraag gedaan worden.
15. Ik kan geen overuren registreren
Met de huidige versie van ADP Mobile is het niet mogelijk om overuren te registreren; wel kun je verlof opnemen.
16. Ik kan geen verlof aanvragen met ADP Mobile, in tegenstelling tot mijn collega
17. Ik zie in de Berichten niet al mijn goedgekeurde verlofaanvragen
ADP Mobile toont in de Berichten alleen de afgehandelde verlofaanvragen van de laatste 14 dagen. ADP Mobile toont in de Berichten niet alle afgehandelde verlofaanvragen maar alleen de afgehandelde verlofaanvragen van de laatste 14 dagen. Om inzicht te krijgen in al jouw afgehandelde verlofaanvragen moet je het product ESS op jouw computer opstarten.
Salarisinformatie/Jaaropgaven
18. Hoe kan ik mijn salarisinformatie bekijken?
- Selecteer 'Salaris' op de startpagina. De laatste 5 salarisbetalingen worden getoond.
Door het bedrag te selecteren zie je de opbouw met betalingen, inhoudingen en overboekingen van die periode. Wil je de cumulatieve bedragen zien? Selecteer dan de optie 't/m deze periode'.
19. Hoe kan ik mijn jaaropgave bekijken?
- Selecteer 'Salaris' op de startpagina.
- Tik op 'Jaaropgaven'.
De beschikbare jaaropgaven worden getoond. De details van de jaaropgave zijn te zien door op de betreffende jaaropgave te tikken.
20. Ik zie niet al mijn loonstroken
ADP Mobile toont jou de 5 meest actuele loonstroken. ‘Oudere’ loonstroken kun je raadplegen door het product Digitale Loonstrook op jouw computer op te starten.
Overig
21. Ik zie alleen Salaris in het startscherm, kan ik geen verlof aanvragen?
Je ziet alleen de functies die via jouw werkgever beschikbaar zijn. Het kan dus voorkomen dat sommige functies die beschreven worden in dit document voor jou niet beschikbaar zijn.
22. Ik zie alleen Collega's, Verlof en Berichten, hoe kan ik mijn salarisgegevens inzien?
Je ziet alleen de functies die via jouw werkgever beschikbaar zijn. Het kan dus voorkomen dat sommige functies die beschreven worden in dit document voor jou niet beschikbaar zijn.
23. Zijn er kosten verbonden aan de app of het gebruik van mobile.adp.com?
Nee. Zowel de app als het gebruik van mobile.adp.com zijn gratis.
24. De applicatie ADP Mobile is soms erg traag
De snelheid van een applicatie is afhankelijk van vele externe factoren, zoals de drukte op het internet, de kwaliteit van jouw service provider en de snelheid van de benodigde verbindingen. Ook ADP Mobile is afhankelijk van deze factoren.