U weet het...
de klant heeft
altijd gelijk

"Sneller werken na vlotte overstap"

De HR-afdeling van LeasePlan Corporation houdt van innovatie. "We zien niet op tegen veranderingen en zijn bereid daar zelf ook de nodige energie in te steken," vertelt Nancy Wagemaker, HR-Manager bij LeasePlan Corporation.

 

Best kritisch

"Tegelijk zijn we best kritisch. Bij LeasePlan Corporation regelen we alle HR-zaken voor de Holding waar ook verschillende buitenlanders werkzaam zijn. Dat stelt ook hogere eisen aan het systeem." Instelling en eisen bleken echter het perfecte uitgangspunt voor de succesvol verlopen implementatie van ADP Perman.

Nancy bezocht samen met collega Kirsten Ketelaars, verantwoordelijk voor de personeels- en salarisadministratie, in september 2010 de speciale ADP Klantendag na de overname van Logica HR Solutions. LeasePlan, sinds 2006 aan de slag met PMS/Payfact, worstelde al geruime tijd met de overstap naar het HR-systeem Loga van P&I.

 

Niet zonder ESS

"Logica slaagde er niet in om de self service-module van P&I werkend te krijgen conform de instellingen die door LeasePlan Corporation gewenst waren", vertelt Nancy. "Wij werkten al enige tijd met People Podium, de self service-module van Logica. Het zal duidelijk zijn: dan kun je als organisatie gewoon niet meer terug. Heb je net mensen zover dat ze enthousiast gebruikmaken van zo'n systeem, dan begin je natuurlijk niet meer aan het handmatig aanleveren van verlofbriefjes en ziekmeldingen.

Bovendien zijn de werkzaamheden op onze afdeling - we zijn met z'n zessen - afgestemd op de inzet van ESS/MSS."De overname door ADP kwam in feite als geroepen. Nancy: "In eerste instantie dachten we eigenlijk te kunnen doorpakken met P&I, een platform dat immers ook banden heeft met ADP. Maar hier in Nederland was een beter alternatief, zo werd duidelijk."

 

Andere aanpak

Het alternatief was Perman. De uitdaging was vervolgens om in januari ‘up and running' te zijn. Dat is gelukt, ook al door de geweldige inzet van met name salarisadministrateur Kirsten Ketelaars. "Dat was druk ja", vertelt deze. "En op een gegeven moment begon ik te twijfelen of het allemaal wel op tijd zou lukken. Dat werd geweldig opgelost.

ADP stuurde Nermina Sakovic om te schaduwdraaien in PMS Payfact. Dat was achteraf niet nodig. Maar zo weet je wé l zeker dat de betalingen altijd tijdig en correct gedaan worden. Heel prettig."

Problemen zijn er gedurende de omschakeling dus niet geweest? Nancy: "We moesten wennen aan de andere aanpak van ADP. Jullie werken met een team per oplossing. Daardoor heb je als klant wel te maken met verschillende aanspreekpunten. Ook zou een projectplan met een tijdschema voor ons handig geweest zijn. Alles werd altijd op tijd opgelost, maar het is nog beter als je dat gevoel zelf ook hebt gedurende de periode van implementatie. Nu waren we uiteindelijk telkens blij verrast!"

 

Flexibeler

En… werkt het allemaal? Kirsten Ketelaars: "Het systeem werkt online en is daardoor iets langzamer dan we gewend waren met een Windows-oplossing. We hebben heel veel plezier van de Voorcheck Module. Die is snel en geeft veel zekerheid. We hebben hier nogal wat expats met de bijbehorende complexe regelingen. Daardoor is de foutkans natuurlijk ook groter.

Voorcheck scheelt ons wel 2 dagen in de verwerking. Daardoor zijn we echt flexibeler geworden. "In verband met expats en de vele internationale contacten is de voertaal binnen LeasePlan Corporation, Engels. "Voor de belangrijkste velden hebben we in ESS zelf de vertaling opgenomen. Maar nog voor het einde van het jaar moet de volledig Nederlands/Engelse versie uitgerold zijn. Ik heb er alle vertrouwen in", besluit Nancy.

 

Over Leaseplan N.V.

LeasePlan Corporation N.V. is gespecialiseerd in wagenparkbeheer en actief in 30 landen. Met in totaal 1,3 miljoen auto's in beheer heeft LeasePlan een top 3 positie in vrijwel alle markten waar het bedrijf actief is. Er werken wereldwijd meer dan 6.000 mensen voor LeasePlan. Het Nederlandse kantoor is gevestigd in Almere.