70 restaurants en horecapunten
1.500 enthousiaste collega's

'Een wereld van verschil'

Als er ergens sprake is van een 24-uurseconomie, dan is het wel op onze nationale luchthaven Amsterdam Airport Schiphol. In 2012 maakten ruim 50 miljoen passagiers dag en nacht gebruik van de vele faciliteiten, waaronder een keur aan horeca-gelegenheden. De eveneens op Schiphol gevestigde organisatie HMSHost is sinds 1967 verantwoordelijk voor de exploitatie van het overgrote deel van deze restaurants en horecapunten.

 

Ondersteuning HR-processen

HMSHost is een wereldwijd opererende organisatie en eigendom van het Italiaanse Autogrill. Op de Nederlandse vestiging op Schiphol werken acht gespecialiseerde medewerkers. Zij zorgen ervoor dat de circa 70 restaurants en horecapunten op de luchthaven probleemloos worden gerund door circa 1.500 enthousiaste collega's. Een aantal locaties is 365 per dagen per jaar, 24 uur per dag geopend. Voor de ondersteuning van de verschillende HR-processen maakt HMSHost gebruik van ADP Workforce.

 

Een integrale oplossing

Christiane de Jong is Manager HRM bij HMSHost en verantwoordelijk voor alles op het gebied van HR-beleid, in- door- en uitstroom en payroll. Zij was nauw betrokken bij het keuzeproces en de implementatie van ADP Workforce. Christiane: "Na jaren met Logica PMS gewerkt te hebben, zijn we in overleg met ADP overgestapt op ADP Workforce.

Een belangrijk vertrekpunt voor ons was dat we een integrale oplossing wilden. Geen dubbele handelingen dus en altijd de juiste gegevens bij de hand. Gezien de vele ontwikkelingen op HR-gebied en wet- en regelgeving die doorlopend verandert, was een andere eis dat de oplossing doorontwikkeld wordt. Ook support vonden we belangrijk. Dit alles bij elkaar bracht ons bij ADP Workforce."

 

Historie meenemen

De migratie naar ADP Workforce was een hele onderneming. Christiane: "Een veelomvattend project waarbij vooral het meenemen van de historie uitdagend was. Tegelijk zijn we overgegaan op een nieuw urenpakket en dat vroeg ook de nodige energie. Al met al waren we best zenuwachtig over de deadline van 1 januari die gehaald moest worden. ADP heeft een dedicated Project manager ingezet om de implementatie in goede banen te leiden. Ook de koppeling met het urenpakket viel onder de verantwoordelijkheid van ADP. Achteraf vind ik het nog steeds wonderbaarlijk dat we de deadline hebben gehaald!"

 

HR portal in huisstijl

ADP Workforce biedt een veelheid aan functionaliteiten om HR-processen en -deelprocessen samen te brengen en efficiënt te ondersteunen. Christiane: "Naast de standaard functionaliteit gebruiken wij ADP Workforce ook voor ondersteuning van de Wet Verbetering Poortwachter, de registratie van trainingen, R&A en Employee Self Service. Daarnaast hebben wij flink ingezet op HR Portal. Door de aard van ons bedrijf hebben wij relatief weinig persoonlijk contact met medewerkers.

Binding moeten we dus op een andere manier creëren. Ook hebben wij te maken met medewerkers van allerlei niveaus. Veelvuldige, toegankelijke en herkenbare communicatie is daarom noodzakelijk. De volledig in onze huisstijl vormgegeven HR Portal is hier onderdeel van en biedt eenvoudig toegang tot alle belangrijke onderdelen voor medewerkers. Omdat ook het rooster op de portal te vinden is, wordt deze veelvuldig bezocht."

 

Managed Services

Volgens Christiane heeft de komst van ADP Workforce voor veel efficiency gezorgd: "Dat heeft ook te maken met waar we vandaan komen. Dit is echt een andere manier van werken en een wereld van verschil. We doen nu veel meer digitaal. Dat alleen al zorgt voor veel tijdwinst. Verder maken we gebruik van Managed Services dus naar de salarisverwerking hebben we geen omkijken.

De nieuwe manier van werken ervaren we als heel prettig. We maken relatief weinig gebruik van de helpdesk, wat wel iets zegt over de gebruiksvriendelijkheid. We komen er meestal zelf wel uit en alleen als we inhoudelijke vragen hebben, nemen we contact op met de specialisten van ADP."

 

Over HMSHost

Amsterdam Airport Schiphol is een van Europa's belangrijkste luchthaven-gateways, met 51 miljoen reizigers in 2012. HMSHost exploiteert met ruim 1.500 medewerkers meer dan 70 restaurants en horecapunten op Schiphol, waaronder bread!, East bar & bites, Park Café , Dutch Kitchen & Bar en Bubbles Seafood & Wine Bar. Deze verkooppunten variëren van zelfbediening en counterservice tot bediening. Een aantal van deze locaties is 365 dagen per jaar, 24 uur per dag geopend.