Een stuk efficienter
met slimme visie op HR

Van uitvoerende HR-afdeling naar Business Partner

Met 58 service centers verspreid door het land en een omvangrijke vloot mobiele units is Carglass® een bekend gezicht in Nederland.

 

Visie op HR

Het grote netwerk van Carglass® en de ruim 600 medewerkers zorgden tot een paar jaar geleden voor uitvoerend werk voor de HR-afdeling op het hoofdkantoor in Son. Dat kon een stuk efficiënter, was de gedachte. Met een slimme visie op HR en de keuze voor ADP Workforce werd dat waarheid.

 

Efficiëntere HR-processen

Jeroen Hendrix is Compensation & Program Manager bij Carglass® en verantwoordelijk voor de arbeidsvoorwaarden en regelingen. Ook thema's als arbeidsverhoudingen, organisatiestructuur, functieomschrijvingen, ziekteverzuim, vitaliteit en inzetbaarheid hebben zijn aandacht. Tot slot houdt hij zich bezig met de eerstelijnsdienstverlening naar managers en medewerkers en is daarmee verantwoordelijk voor de HR-processen. Jeroen: "En dit is het punt waar ADP om de hoek komt kijken. Toen wij de mogelijkheden onderzochten om onze HR-processen efficiënter in te richten, hebben wij kennisgemaakt met ADP Workforce. In 2011 zijn we met ADP Workforce gestart."

 

Waardevolle samenwerking

Carglass® heeft in de persoon van Jeroen een sterke visie op HRM en met name op ESS (Employee Self Service)/MSS (Manager Self Service). Jeroen: "Met zoveel vestigingen is het niet efficiënt om alles centraal te verwerken. Wij wilden onze managers en medewerkers vanuit hun eigen verantwoordelijkheid zoveel mogelijk decentraal laten regelen. Natuurlijk faciliteren wij medewerkers, maar de regie en verantwoordelijkheid leggen we met ADP Workforce en ESS/MSS bij de mensen zelf.

Destijds hebben we verschillende oplossingen bekeken en ADP Workforce sloot het beste aan bij onze wensen. Bovendien kenden we ADP al langer, omdat we al ruim 15 jaar samenwerken. We hebben vanuit een partnership gekozen voor ADP. Onze relatie wordt overigens steeds waardevoller, van beide kanten.

Wij zijn er trots op dat we in de ADP-gebruikersraad zitten en dat we veel van onze suggesties, met name die van mijn collega en Workforce-expert Robert Kluytmans, terugzien in nieuwe releases. Daarin is ADP gegroeid, vind ik. Er wordt goed geluisterd naar ons en ADP doet echt iets met onze feedback."

 

Zero tolerance

De overstap op ADP Workforce is in zeer korte tijd gerealiseerd. "Een heel bewuste keuze van ons," vertelt Jeroen. "ADP stelde voor wat langer de tijd de nemen, maar wij wilden het in 2 à 3 maanden geregeld hebben. Ik ben ervan overtuigd dat je dergelijke stappen snel kunt maken als je de gebruikers en leidinggevenden maar betrekt. En een zero tolerance beleid voert!

Mensen werken thuis heel veel met computers, bestellen online en moeten dus ook in staat zijn om snel te kunnen werken met ESS/MSS. En dat bleek ook. Niemand had er moeite mee en vanaf het eerste moment werd de nieuwe manier van werken door vrijwel iedereen omarmd. Natuurlijk loop je tegen wat praktische problemen aan, maar die kun je gedurende het proces oplossen. Het hoeft echt niet allemaal perfect te zijn voordat je overstapt. Gewoon ermee gaan werken en dan komt het goed."

 

Optimale ondersteuning HR-processen

Niet alleen de ESS/MSS-mogelijkheden waren voor Carglass® reden om voor ADP Workforce te kiezen. Jeroen: "Met ADP Workforce beschikken we over veel functionaliteit om onze HR-processen optimaal te ondersteunen. Zo maken wij naast ADP Workforce ook gebruik van Rapportage & Analyse (R&A), Multi Documents, Digitale loonstrook, Multilink, Voorcheck Web en EBV.

R&A heeft zich als waardevolle tool bewezen om in combinatie met andere data uit de organisatie rapportages en voorspellingen te kunnen maken op het gebied van verzuim, bezetting en loongegevens. Hiermee is ook de rol van onze afdeling waardevoller geworden. We zijn met HR gegroeid naar de rol van strategische/ business partner voor de gehele Carglass-organisatie. Dat merken we onder meer aan de vragen die we uit de organisatie krijgen.

Bovendien zijn we binnen de HR service desk nu veel minder uitvoerend bezig en kunnen we ons focussen op de eerstelijnsondersteuning. In de praktijk betekende het ook dat we administratief van 3,6 naar 1,4 fte zijn gegaan!"

 

Over Carglass®

Carglass® Nederland telt ruim 600 werknemers en maakt deel uit van Belron®, het grootste bedrijf ter wereld op het gebied van ruitreparatie en -vervanging voor voertuigen, met service centers in meer dan 30 landen. Het hoofdkantoor van Carglass® Nederland staat in Son. Carglass® is dé  specialist in het herstellen en vervangen van autoruiten. Automobilisten worden 24 uur per dag, 7 dagen per week, 365 dagen per jaar geholpen.

Naast autoruiten vervangt Carglass® ook ruiten van vrachtauto's, bussen, campers, caravans en zelfs schepen. Klanten in Nederland worden geholpen in een van de 58 service centers verspreid over Nederland of op de locatie waar zij geholpen willen worden via de mobiele service. Elke 3 seconden wordt iemand ergens ter wereld door een servicemonteur van Carglass® geholpen.