U weet het...
de klant heeft
altijd gelijk

“De hele sores rond salarissen naar ervaren mensen. Een hele zorg minder! ”

Het Brabants Orkest is ondanks haar specifieke activiteiten en Rijkssubsidie een organisatie als alle andere. Een organisatie dus met medewerkers in vaste dienst, zo'n 100 in totaal, die er elke maand op rekenen dat zij netjes hun salaris gestort krijgen en een loonstrook ontvangen.

 

Een organisatie ook met een afdeling Financiën, bestaande uit Controller Maurice van Dijck en twee parttime medewerkers. Eén van hen is verantwoordelijk voor de salarissen binnen het Brabants Orkest.

 

Structurele oplossing

Van Dijck: "Tot eind 2008 hadden we een salarisadministrateur in vaste dienst, die het hele salaristraject in huis verzorgde met het ADP-systeem. Toen zij na een dienstverband van twee jaar aankondigde een andere betrekking te aanvaarden, ben ik eens gaan nadenken of we op dezelfde manier verder moesten gaan; opnieuw investeren in werven, opleiden en inwerken en weer afhankelijk zijn van één persoon.

Zeker voor een relatief kleine organisatie als het Brabants Orkest, is het niet handig om afhankelijk te zijn van één persoon die alles op salarisgebied regelt. Hierover heb ik destijds ook met ADP gesproken. Ik ben toen uitgebreid voorgelicht over de verschillende mogelijkheden die er zijn om ons salarisvraagstuk structureel in te vullen."

 

Een hele zorg minder

Tijdens de gesprekken met ADP raakte Van Dijck al snel enthousiast over Managed Services. "Niet alleen heb je met Managed Services de zekerheid van continuïteit, ook het overdragen van een groot deel van de verantwoordelijkheden was een aspect waar ik enthousiast over ben. Sinds begin 2009 werken we op deze nieuwe manier en we zijn er erg tevreden over. Het is een hele zorg minder als je de hele sores rondom de salarissen kunt neerleggen bij ervaren mensen die hun verantwoordelijkheden nemen.

Ook kunnen we altijd terecht met specifieke vragen, bijvoorbeeld over fiscale aspecten of aanvullende beloningen. Natuurlijk moet je, zeker in het begin, naar elkaar toegroeien en je weg vinden in de onderlinge communicatie. Maar ook dat gaat allemaal steeds beter. Ik merk dat onze contactpersoon bij ADP open staat voor onze vragen, opmerkingen en wensen. Dat werkt heel prettig!"

 

Losse krachten

Overigens worden nog niet alle salarissen van het Brabants Orkest verzorgd door ADP. Van Dijck: "Wij werken veel met losse krachten, zowel uit binnen- als buitenland. Denk bijvoorbeeld aan dirigenten, solisten of remplaçanten. Die zijn dan voor een korte periode, bijvoorbeeld een week, aan het Brabants Orkest verbonden. Na afloop van zo'n periode willen we direct met hen afrekenen, dus dat verzorgen we nog altijd in eigen huis. Maar voor al het andere vind ik Managed Services een perfecte formule!"

 

Over Brabants Orkest

Het Brabants Orkest, gevestigd in het akoestisch befaamde Muziekcentrum Frits Philips te Eindhoven, is dé  symfonische voorziening van Noord-Brabant. Het orkest, met een effectieve capaciteit van 85 orkestleden en 15 kantoormedewerkers, produceert in deze regio met 2.5 miljoen Brabanders een brede symfonische praktijk. Het Orkest begeleidt ook opera (Opera Zuid) en biedt veel cultuureducatie aan. De 'Brabantsteden' Breda, Eindhoven, Helmond, 's-Hertogenbosch en Tilburg rekent het tot zijn huispodia. Het Brabants Orkest is van vitale betekenis voor het internationale vestigingsklimaat in stad en regio.