Europese werknemers willen vierdaagse werkweek met langere werkdagen

Europese werknemers willen vierdaagse werkweek met langere werkdagen

 

- Meerderheid Europese werknemers (56%) heeft liever een vierdaagse werkweek
- Salarisbehoud voor veel werknemers een voorwaarde
 

Rotterdam, 6 juni 2019 – Ruim de helft van de Europese werknemers (56%) zou liever vier dagen per week werken als ze hiervoor konden kiezen. De overgrote meerderheid hiervan (78%) is echter niet bereid om salaris in te leveren en gaat liever voor een vierdaagse werkweek met langere werkdagen.

Dat blijkt uit het onderzoek 'The Workforce View' van HR-dienstverlener ADP. ADP onderzocht hoe ruim 10.000 werknemers uit Europa, waaronder 1.400 Nederlanders, denken over actuele thema’s die spelen op de werkvloer en de toekomst van werk.

Leeftijdscategorie 35-44 jaar meest voorstander van vier dagen werken
Vier dagen per week werken wordt door veel werknemers in Europa verkozen boven een vijfdaagse werkweek met reguliere uren. Vooral medewerkers in de leeftijd van 35-44 jaar zijn geneigd voor een vierdaagse werkweek te kiezen (59%). Onder de jonge generatie (16-24 jaar) en 55+’ers leeft dit wat minder en wil de helft zijn reguliere uren aanhouden. Vier dagen werken tegen een lager loon is voor alle leeftijdsgroepen niet aantrekkelijk. Slechts 13% gaat voor een week van vier reguliere werkdagen en neemt daarbij genoegen met minder salaris.

Meer flexibiliteit
Binnen Europa zijn werknemers eensgezind als het gaat om de populariteit van de vierdaagse werkweek. In Nederland (61%) is de meerderheid van de werknemers voor een kortere werkweek, net als in landen zoals Spanje (63%), het Verenigd Koninkrijk (61%) en Frankrijk (60%). Er is één opvallende uitschieter: in Polen werkt maar 38% van de werknemers liever vier dagen per week.

“Het thema leeft onder een brede groep werknemers in heel Europa, maar het is lastig om hier als werkgever aan tegemoet te komen als de meerderheid niet direct bereid is om hiervoor salaris in te leveren”, zegt Martijn Brand, algemeen directeur van ADP Nederland. “Werkgevers kunnen deze uitkomsten ook breder interpreteren en kijken naar andere mogelijkheden om medewerkers meer flexibiliteit te bieden. Denk bijvoorbeeld aan het aanbieden van de mogelijkheid om extra vrije dagen te kopen door het inzetten van een bonus of dertiende maand.”

 

Over het onderzoek

The Workforce View in Europa 2019 verkent de meningen van werknemers over de toekomst van werk. Het onderzoek is in opdracht van ADP uitgevoerd door het onafhankelijke marktonderzoeksbureau Opinion Matters. In totaal gaven 10.585 werkende volwassenen uit acht Europese landen (Nederland, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië, Polen, Spanje en Zwitserland) hun mening. Meer weten? Bekijk het rapport The Workforce View in Europa 2019 op https://www.adp.nl/kennis/onderzoeken-hr-research/workforce-view-2019/

 

Over ADP

Krachtige technologie met een menselijke kant. Ongeacht grootte of branche vertrouwen bedrijven over de hele wereld op ADP’s cloud software en expertise om het potentieel van hun mensen te benutten. HR. Talent.  Excasso. Payroll. Compliance. Samen halen we het beste uit uw menselijk kapitaal. Voor meer informatie, ga naar ADP.nl

ADP, het ADP-logo en Always Designing for People zijn geregistreerde handelsmerken van ADP, LLC. Alle overige handels- en servicemerken zijn het eigendom van hun respectievelijke eigenaren. © 2019 ADP, LLC.

 

Noot voor de redactie

Voor meer informatie:

Sterk Werk Communicatie & Contentmarketing
Natascha van Noord, senior consultant
Tel: 06 86 86 26 63 | (010) 456 78 49 06 
E-mail: natascha.van.noord@sterkwerk.nl