Nederlandse werknemers actief op zoek naar nieuwe baan

Nederlandse werknemers actief op zoek naar nieuwe baan

 
  • Ruim een kwart (27%) kijkt serieus om zich heen
  • Werktijden, het werk zelf en flexibiliteit belangrijkste factoren in de keuze voor een baan
 

Rotterdam, 2 november 2017 - Ruim een kwart (27%) van de Nederlandse werknemers is actief op zoek naar een nieuwe baan. Dat is iets meer dan Europese collega’s. Bijna twee derde vindt dat zoiets als baanzekerheid niet meer bestaat. Samen met Duitse werknemers voelen Nederlanders zich wel het meest loyaal naar hun werkgever (67% resp. 63%). Franse werknemers blijven met ruim tien jaar het langst bij een en dezelfde baas. 

 

Onderzoek 'Hoe Werk Verandert'

Dat blijkt uit het onderzoek ‘The Evolution of Work’ van het ADP Research Institute®, een mondiaal onderzoek naar werktrends onder meer dan 2.000 werkgevers en werknemers in 13 landen.

Nederlandse werkgevers overschatten sterk hoeveel van hun medewerkers actief op zoek zijn naar een baan. In werkelijkheid zoekt ruim een kwart (27%) van de Nederlandse werknemers actief naar een nieuwe baan, terwijl werkgevers denken dat bijna de helft van hun werknemers actief op zoek is (46%). Binnen Europa is de kloof tussen medewerkers en werknemers op dit gebied het grootst in Nederland.

 

Hogere lonen werken niet; switchen van baan steeds populairder

“Nederlandse werkgevers onderschatten de loyaliteit van hun werknemers, dat is op zich geen slecht teken want dit zorgt er ook voor dat ze bereid zijn om meer te investeren in het behouden van personeel” zegt Martijn Brand, Algemeen Directeur bij ADP Nederland. Ondanks dat een kwart van de werknemers rond kijkt, blijven Nederlandse werknemers gemiddeld toch 8,3 jaar bij hun werkgever. In Duitsland is dat 9 jaar. Franse werknemers blijven met gemiddeld 10,2 jaar het langst bij dezelfde baas. Opvallend genoeg voelt maar iets meer dan de helft (56%) van hen zich ook loyaal. Samen met Duitse werknemers scoren Nederlanders qua loyaliteit juist het hoogst (67% resp. 63%).

Dat meer loon niet altijd de belangrijkste drijfveer blijkt te zijn om van baan te wisselen blijkt uit de economische rapporten van ADP over werk en lonen. “Onze onderzoeken laten zien dat werknemers steeds sneller op zoek gaan naar een nieuwe baan als werkgevers niet tegemoet komen aan hun wensen en behoeften,” zegt Jan Siegmund, Chief Financial Officer bij ADP. “Het behouden van toptalent is een steeds grotere uitdaging voor werkgevers. Terwijl werkgevers zich op allerlei manieren inspannen om een goede werkgever te zijn, zien medewerkers onder andere dankzij social media dagelijks nieuwe baanmogelijkheden voorbij komen.

 

Europese werknemer loyaler dan collega buiten Europa

De neiging om van baan te wisselen is kleiner onder Europese werknemers dan onder werknemers elders in de wereld. Alleen in China zijn werknemers nog loyaler naar hun werkgever. Europese werknemers staan wel open voor verandering. Bijna twee derde (64%) vindt dat zoiets als baanzekerheid niet meer bestaat bijna de helft (47%) vindt dat werknemers standaard hun ogen zouden moeten openhouden voor nieuwe kansen.

Werkgevers wereldwijd overschatten de kracht van loonsverhoging op het vasthouden van personeel. Alleen in India, Nederland, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk correspondeert de schatting van werkgevers met die van hun werknemers. Gemiddeld zijn werknemers bereid van baan te veranderen als hun loon daardoor 15% stijgt en kijken in het algemeen naar banen binnen hun vakgebied, branche en locatie. In Nederland vormen werktijden, het werk zelf en flexibiliteit de drie belangrijkste factoren voor de keuze van een baan. 

 

Over ADP Nederland

Krachtige technologie met een menselijke kant. Ongeacht grootte of branche vertrouwen bedrijven over de hele wereld op ADP’s cloud software en expertise om het potentieel van hun mensen te benutten. HR. Talent. Excasso. Payroll. Compliance. Samen halen we het beste uit uw menselijk kapitaal.

Het ADP-logo en ADP zijn geregistreerde handelsmerken van ADP, LLC. Alle overige handels- en servicemerken zijn het eigendom van hun respectievelijke eigenaren. ©2017 ADP, LLC.

 

Download 'Hoe Werk Verandert'

* geeft verplicht veld aan