HR-professional verrast door krapte op arbeidsmarkt

 
  • Tekort aan ervaren ICT’ers en verkoopmedewerkers op HBO niveau
  • Arbeidsmarktcommunicatie hoog op de agenda
  • Secundaire voorwaarden als troef voor aantrekken personeel
 

Rotterdam, 28 juni 2016 - Er is nog altijd sprake van een mismatch tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt. Over de gehele linie is er vooral veel vraag naar ervaren professionals en weinig tot geen vraag naar starters. HR-professionals ervaren met name moeite in het vervullen van specifieke posities in ICT, verkoop, techniek en productie. De wervingsproblemen die HR-professionals momenteel ervaren, zijn een stuk hoger dan zij in 2015 hadden verwacht.

 

Vooral de forse toename binnen de sector Vervoer en Opslag was niet voorzien. Ook de toename van wervingsproblemen bij financiële instellingen blijkt sterker dan verwacht. Het is dan ook niet vreemd dat arbeidsmarktcommunicatie dit jaar hoog op de agenda staat bij 47% van de HR-professionals. Vorig jaar zag slechts 14% dit als prioriteit.

Dit blijkt uit ‘HR Trends 2016-2017’, een onafhankelijk en representatief onderzoek van HR- en salarisdienstverlener ADP Nederland, organisatieadviesbureau Berenschot en Performa Uitgeverij onder ruim 1.000 Nederlandse HR-professionals. HR Trends is het grootste jaarlijkse onderzoek onder HR-professionals in Nederland.

 
 

Tekort aan technici, ICT’ers en verkoopmedewerkers

Ruim één derde (36%) van de HR-professionals ervaart momenteel problemen bij het werven van personeel. Dat is fors hoger dan vorig jaar (23%). Deze toename is, met uitzondering van HR, te zien in alle functiegroepen. Over het algemeen kost het met name moeite om ervaren krachten te werven. Enkel Productie & Operations en Inkoop & Logistiek hebben moeite om geschikte starters te vinden. Qua opleidingsniveau is er de meeste vraag naar MBO’ers en HBO’ers.

Met name bedrijven in de financiële sector hebben moeite om vacatures gericht op ICT’ers te vervullen. “De recente reorganisaties binnen de financiële sector schrikken mogelijk toekomstige werknemers af,” legt Hans van der Spek, manager kenniscentrum HCM bij Berenshot, uit.

 

Top 10 moeilijkst vervulbare vacatures:

  1. Technici en onderhoudsmedewerkers in de industrie (65%)
  2. ICT’ers bij Financiële Instellingen (62%)    
  3. ICT’ers in de Groot en Detailhandel (57%)    
  4. Technici en onderhoudsmedewerkers bij overige dienstverlening (47%)
  5. Verkoopmedewerkers in advisering, onderzoek en overige specialistische dienstverlening (47%)
  6. Technici en onderhoudsmedewerkers in vervoer en opslag (46%)
  7. Productie / Operations medewerkers in vervoer en opslag (46%)
  8. Verkoopmedewerkers in de Groot en Detailhandel (43%)
  9. ICT’ers in vervoer en opslag (42%)
  10. ICT’ers bij overige dienstverlening (40%)
 

Traditionele middelen voor arbeidsmarktcommunicatie

Voor het aantrekken van nieuw personeel gebruikt het merendeel van de HR-professionals bekende middelen zoals de website. Ook aansluiting zoeken met opleidingsinstituten en beurzen is een populair middel om personeel te werven. Bijna een derde (32%) van de HR-professionals probeert het personeel op een creatieve manier naar zich toe te trekken door het gebruik van storytelling. Slechts een enkeling zet moderne tools in zoals ‘serious gaming’ (6%) of maakt gebruik van geavanceerde analysetools zoals big data (3%).

 

Arbeidsvoorwaardenbeleid sterk gestegen in prioriteit

Absolute prioriteit voor 2016 is het aanpassen van het arbeidsvoorwaardenbeleid en vernieuwde aandacht voor de arbeidsvoorwaarden. Dit heeft te maken met de veranderde wet- en regelgeving en met het feit dat organisaties moeite hebben met het werven van personeel voor specifieke functies.

“Opvallend hierbij is dat organisaties zich niet zozeer onderscheiden op het gebied van primaire voorwaarden maar vooral op basis van hun producten of diensten. Op die manier geven ze meer betekenis aan de gevraagde functies. Ook secundaire voorwaarden worden vaak genoemd om zich als werkgever te onderscheiden van concurrenten,” zegt Van der Spek.

 

Over HR Trends

HR Trends is het grootste jaarlijkse onderzoek onder interne en externe HR-professionals in Nederland naar de inhoud en de beloning van de HR-functie. In het onderzoek zijn niet alleen HR-verantwoordelijken in loondienst ondervraagd, maar ook directeuren van HR-dienstverlenende bureaus en zelfstandig gevestigde HR-adviseurs. Er deden 809 HR-verantwoordelijken aan het onderzoek mee.

HR Trends 2016-2017 is een initiatief van Performa, uitgevoerd door Berenschot en mede mogelijk gemaakt door ADP. De resultaten van het onderzoek worden gepresenteerd op 11 oktober tijdens HR Live, hét vakevent voor HR-managers, HR-directeuren en HR-professionals.

Lees meer over de achtergrond en resultaten van dit deel van het onderzoek (pdf)

 

Over Performa

Performa Uitgeverij is een onafhankelijke uitgever van vakinformatie op het terrein van personeel & organisatie en medezeggenschap. Performa is organisator van events, zoals Performa/HR Live, het grootste vakevent voor personeelsmanagers in Nederland. Meer informatie: www.performa.nl.

 

Over Berenschot

Berenschot is een onafhankelijk organisatieadviesbureau met 350 medewerkers wereldwijd. Al bijna 80 jaar verrast Berenschot opdrachtgevers in de publieke en private sector met slimme en nieuwe inzichten. Dit door innovatie te koppelen aan ondernemerschap. Sinds 1962 heeft Berenschot een vestiging in de Europese hoofdstad Brussel en inmiddels ook vestigingen in het Caribisch gebied en in Afrika. Tevens is Berenschot partner in de E-I Consulting Group, een Europees samenwerkingsverband van toonaangevende adviesbureaus. Berenschot is één van de oprichters van Universiteit Twente. Meer informatie: www.berenschot.nl

 

Over ADP Nederland

Krachtige technologie met een menselijke kant. Ongeacht grootte of branche vertrouwen bedrijven over de hele wereld op ADP’s cloud software en expertise om het potentieel van hun mensen te benutten. HR. Talent. Excasso. Payroll. Compliance. Samen halen we het beste uit uw menselijk kapitaal.

Het ADP-logo en ADP zijn geregistreerde handelsmerken van ADP, LLC. Alle overige handels- en servicemerken zijn het eigendom van hun respectievelijke eigenaren. © 2016 ADP, LLC.