ADP geeft inzicht in inkomen 2015

Rotterdam, 20 januari 2015 - Miljoenen Nederlanders ontvangen deze week hun eerste loonstrook van 2015. De meesten van hen gaan er netto iets op vooruit; lagere inkomens vallen juist terug in netto loon, zo blijkt uit berekeningen van HR- en salarisdienstverlener ADP.

Het principe dat je over je loon nagenoeg hetzelfde bedrag aan belasting betaalt als dat je over dat loon bent verschuldigd, wordt steeds meer losgelaten. Steeds vaker moet de belasting via de inkomstenbelasting worden gecorrigeerd.

Om overzicht te houden over deze en andere zaken, geeft ADP in samenwerking met het Nibud voor de tiende keer het boekje Inzicht in Inkomen uit. Het boekje geeft een praktisch overzicht van de nieuwe wet- en regelgeving in 2015, inclusief uitleg over alle aspecten van de loonstrook en het besteedbaar inkomen.

Inzicht in besteedbaar inkomen

Het complexe geheel aan heffingen, inhoudingen en teruggaven maakt dat veel Nederlanders niet precies begrijpen waar zij recht op hebben en wat er op hun loonstrook staat. Zij weten bijvoorbeeld niet dat het bedrag onderaan de loonstrook niet per definitie ook het volledig besteedbaar inkomen is.

Iemands koopkracht hangt niet alleen af van de uiteindelijk verschuldigde inkomstenbelasting en pensioenafdrachten, maar ook van andere lasten en toeslagen als huurtoeslag, kinderopvangtoeslag of de hypotheekrenteaftrek. Het boekje Inzicht in Inkomen laat zien waar je allemaal recht op hebt.

Arbeidskorting terugbetalen

Het boekje van ADP bevat tips over de auto van de zaak, belastingvoordelen en omgaan met heffingskortingen, toeslagen en met geld in het algemeen. Dat komt dit jaar misschien wel meer dan ooit van pas, gezien het feit dat mensen steeds vaker zelf via de belastingaangifte hun inkomstenbelasting moeten laten corrigeren. "Het principe dat je over je loon nagenoeg hetzelfde bedrag aan belasting betaalt als je over dat loon bent verschuldigd, wordt steeds meer losgelaten,” concludeert Dik van Leeuwerden, manager van het Kenniscentrum Wet- & Regelgeving bij ADP.

De complete cijfers zijn te vinden op https://touchpoint.adp.nl/eerste-loonstrook/.
Een toelichting op de nieuwe loonstrook is te vinden op https://touchpoint.adp.nl/uitleg-loonstrook/.

Over Inzicht in Inkomen

Inzicht in Inkomen is een jaarlijkse uitgave van ADP, in samenwerking met het Nibud. Eerdere edities werden veel besteld door werkgevers om hun medewerkers te informeren over ontwikkelingen rond hun inkomen. Personeelsafdelingen en ondernemers kunnen werknemers met het boekje helpen bij de belangrijkste vragen rond hun loon. Voor klanten van ADP is het boekje te bestellen via de klantenportal ADP Online.

Het boekje Inzicht in Inkomen 2015 is ook verkrijgbaar bij www.bol.com.

Wereldwijd maken werkgevers gebruik van de cloudgebaseerde oplossingen van ADP® (NASDAQ: ADP) voor het beheren van hun belangrijkste kapitaal – hun medewerkers. ADP biedt opdrachtgevers ongeëvenaarde diepgang en expertise in de geleverde diensten, van HR en salarisverwerking tot talentmanagement en excasso administratie, ten behoeve van een beter personeelsbestand. ADP, een pionier in Human Capital Management (HCM) en het uitbesteden van bedrijfsprocessen, heeft meer dan 610.000 opdrachtgevers in honderd landen. Voor meer informatie over ADP ga naar www.adp.nl.

Het ADP-logo en ADP zijn geregistreerde handelsmerken van ADP, LLC. Alle overige handels- en servicemerken zijn het eigendom van hun respectievelijke eigenaren. © 2014 ADP, LLC.