ADP geeft inzicht in inkomen 2014

Miljoenen Nederlanders ontvangen deze week hun eerste loonstrook van 2014. Uit berekeningen van HR- en salarisdienstverlener ADP blijkt dat de meeste Nederlanders er dit jaar netto iets op vooruit gaan.

Mensen met een minimum of modaal inkomen zien hun nettoloon met enkele tientjes stijgen. Dit komt omdat de inkomstenbelasting voor de eerste schijf is verlaagd en de lagere inkomens een hogere heffingskorting ontvangen. Vanaf twee keer modaal leveren werknemers salaris in, als gevolg van een verdere terugval van de arbeidskorting en de inkomensafhankelijke heffingskorting.

Boekje Inzicht in Inkomen

Wat iemand onderaan de loonstrook overhoudt, is niet per definitie gelijk aan zijn of haar besteedbaar inkomen. Naast inkomstenbelastingen en pensioenafdrachten beïnvloeden inhoudingen en toeslagen als huurtoeslag, kinderopvangtoeslag of de hypotheekrenteaftrek de koopkracht.

Gebrek aan kennis op dit gebied en onduidelijkheid over wat er precies op de loonstrook staat, zorgen ervoor dat veel Nederlanders geen goed beeld hebben van wat ze precies te besteden hebben. Om dat inzicht te bieden, geeft ADP in samenwerking met het Nibud voor de negende keer het boekje Inzicht in Inkomen uit.

Inzicht in Inkomen geeft een praktisch overzicht van de nieuwe wet- en regelgeving in 2014 en geeft uitleg over alle aspecten van de loonstrook en het besteedbaar inkomen.

Arbeidskorting terugbetalen

Het boekje bevat tips over de auto van de zaak, belastingvoordelen, hoe om te gaan met heffingskortingen, toeslagen en omgaan met geld. Dat komt vooral dit jaar goed van pas: de arbeidskorting en de algemene heffingskorting zijn in 2014 sterker inkomensafhankelijk gemaakt. "Hierdoor zeggen de cijfers op de loonstrook niet altijd alles meer,” zegt Dik van Leeuwerden, manager kenniscentrum wet- en regelgeving bij ADP. "Het komt steeds vaker voor dat de definitieve afrekening pas bekend is bij de aanslag inkomstenbelasting over dat jaar. Dit zogenaamde 'deurmatmoment' kan voor een onaangename verrassing zorgen als je hier geen rekening mee houdt.”

Naast het boekje Inzicht in Inkomen heeft ADP Nederland ook een interactieve loonstrook ontwikkeld die uitleg geeft over alle onderdelen van de nieuwe strook. Deze is te bekijken via https://touchpoint.adp.nl/uitleg-loonstrook/. De link is vrij voor publicatie te gebruiken.

Over Inzicht in Inkomen

Inzicht in Inkomen wordt jaarlijks uitgegeven door ADP, in samenwerking met het Nibud. Eerdere edities werden veel besteld door werkgevers om hun medewerkers te informeren over ontwikkelingen rond hun inkomen. Personeelsafdelingen en ondernemers kunnen het boekje verstrekken aan hun werknemers om zo de belangrijkste vragen rond het loon te ondervangen. Klanten van ADP kunnen het boekje bestellen via de klantenportal ADP Online.

Het boekje Inzicht in Inkomen is ook verkrijgbaar bij www.bol.com voor een adviesprijs van € 6,99 »

Over ADP

Met meer dan $11 miljard aan inkomsten en meer dan 60 jaar ervaring bedient ADP ® (NASDAQ : ADP) met 60.000 medewerkers ongeveer 620.000 klanten in meer dan 125 landen. Als een van 's werelds grootste leveranciers van business outsourcing en Human Capital Management-oplossingen, biedt ADP een breed scala aan geïntegreerde oplossingen voor human resource, salarisadministratie, talentmanagement, belasting- en excasso-administratie. ADP helpt zijn klanten te voldoen aan de lokaal geldende sociale wet- en regelgeving. De gebruiksvriendelijke oplossingen voor werkgevers bieden uitstekende kwaliteit aan alle soorten en maten bedrijven. ADP is tevens wereldwijd een toonaangevende leverancier van geïntegreerde oplossingen binnen de transportsector. Voor meer informatie over ADP ga naar www.adp.nl.