Focus op verzuim gaat ten koste van talentmanagement

HR-professional laat beleidsthema's liggen vanwege administratieve taken

Rotterdam, - 21 oktober 2013 HR-professionals vinden talentmanagement van het huidige personeel een topprioriteit (38%) en komend jaar wordt het alleen maar belangrijker (78%). Andere HR-thema's, zoals verzuim, personeelsverloop en reorganisaties, verhinderen echter dat HR-professionals talentmanagement de gewenste aandacht kunnen geven.

HR Trends

Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek 'HR Trends 2013-2014', een onafhankelijk, representatief onderzoek van salaris- en HR-dienstverlener ADP Nederland, organisatieadviesbureau Berenschot en Performa Uitgeverij onder meer dan 1.000 Nederlandse HR-professionals. HR Trends is daarmee het grootste onderzoek onder HR-professionals in Nederland.

Focus op interne en administratieve HR-taken

Uit het onderzoek blijkt dat de HR-professional vooral belang hecht aan het interne HR-beleid, waarin de inzet en ontwikkeling van bestaand personeel een rol spelen. Naast talentmanagement zijn verzuimaanpak (33%), duurzame personeelsinzet (32%), administratie automatiseren (27%) en reorganisaties begeleiden (24%) beleidsthema's die dit jaar hoog op de agenda staan.

Opvallend is dat hoewel talenten van bestaande medewerkers ontwikkelen dit jaar het hoogste scoort, deze activiteit niet vaak deel uitmaakt van de dagelijkse werkzaamheden van HR-professionals. "We zien dat HR-professionals mede door de economische crisis in een spagaat terechtkomen. HR-professionals zijn meer met operationele zaken bezig op het gebied van arbeidsverzuim en personeelsplanning dan met de beleidsthema's die er volgens hen toe doen," zegt Hans van der Spek, Manager Kenniscentrum HRM bij Berenschot.

Meeste geld aan opleidingen

HR-afdelingen met een eigen budget geven het meeste geld uit aan opleidingen (96%). Hoewel het meeste budget opgaat aan opleidingen, wordt er binnen HR nog maar weinig gebruik gemaakt van toepassingen die zich meer toespitsen op de verdere ontwikkeling van medewerker en organisatie (competentie- en performancemanagement). Na opleidingen gaat het meeste budget naar arbodienstverlening (95%) en juridische ondersteuning of advisering (88%).

Werkkostenregeling in 2014 topprioriteit

Door het uitstel van de verplichte invoering van de Werkkostenregeling naar 2015, geeft nog geen kwart (23%) prioriteit aan de regeling. Dit is minder dan vorig jaar werd gedacht. Toen gaf nog de helft van de HR-professionals (48%) aan zich in 2013 te focussen op de Werkkostenregeling.

Hoewel de toekomst en de vorm van de Werkkostenregeling nog niet rond is, verwachten veel HR-professionals dat zij er volgend jaar meer prioriteit aan moeten geven. Acht op de tien HR-professionals (83%) geven aan dat de Werkkostenregeling volgend jaar een belangrijk beleidsthema voor hen wordt. "Het is een klassiek gegeven dat de HR-agenda in belangrijke mate gedicteerd wordt door wet- en regelgeving. De noodzaak aan wet- en regelgeving te moeten voldoen, lijkt een belangrijkere driver dan nut," constateert Van der Spek.

Over het onderzoek

HR Trends 2013-2014 is het grootste jaarlijkse onderzoek onder interne en externe HR-professionals in Nederland naar de inhoud en de beloning van de HR-functie. In het onderzoek zijn niet alleen HR-verantwoordelijken in loondienst ondervraagd, maar ook directeuren van HR-dienstverlenende bureaus en zelfstandig gevestigde HR-adviseurs. Er deden 1.060 HR-verantwoordelijken aan het onderzoek mee. HR Trends 2013-2014 is een initiatief van Performa, uitgevoerd door Berenschot en mede mogelijk gemaakt door ADP. De resultaten van het onderzoek worden gepresenteerd op 9 en 10 oktober tijdens Performa/HR Live, hét vakevent voor HR.

Over Performa

Performa Uitgeverij is een onafhankelijke uitgever van vakinformatie op het terrein van personeel & organisatie en medezeggenschap. Performa is organisator van events, zoals Performa/HR Live, het grootste vakevent voor personeelsmanagers in Nederland. Meer informatie: www.performa.nl.

Over Berenschot

Berenschot is een onafhankelijk organisatieadviesbureau met 450 medewerkers wereldwijd en werkt al bijna 75 jaar voor opdrachtgevers in de publieke en private sector. Berenschot is een Nederlands bureau met een internationale oriëntatie. Met een vestiging in de Europese hoofdstad Brussel sinds 1962, als partner in de E-I Consulting Group, een Europees samenwerkingsverband van toonaangevende adviesbureaus, en met diverse (maatschappelijke) projecten wereldwijd. Meer informatie: www.berenschot.nl.

ADP Nederland BV

ADP helpt HR-professionals met prima dienstverlening die ook het verwerven en verwerken van kennis op het gebied van salaris en HR omvat. Die kennis delen we graag en op vele fronten, bijvoorbeeld via ADP Touchpoint.