Beter aansluiten
bij de
klantbeleving.

ADP voor de Detailhandel

De groei in de sector detailhandel is niet evenwichtig verdeeld over de subsectoren. De omzet van webwinkels, supermarkten, woninginrichters en winkels in persoonlijke verzorging stijgt.

 
 

Belangrijke taken voor HR

Maar foodspeciaalzaken en winkels voor consumentenelektronica, kleding, schoenen en doe-het-zelf schrijven rode cijfers. De concurrentie en prijsdruk nemen toe. Belangrijke taken voor HR zijn: meer efficiency in de HR-processen realiseren,  de medewerkersbetrokkenheid vergroten en beter aansluiten bij de klantbeleving.

 
 
 

Gemak, gezond en transparant

Binnen supermarkten groeit de focus op gemak, gezondheid en transparantie. Mede door de opkomst van social media verschuift de macht binnen de keten van supermarkt naar consument. Deze maakt steeds duidelijker andere aankoopkeuzes op het gebied van voeding dan voorgaande generaties. Ook het eetpatroon verandert: aankopen en opeten valt steeds meer samen. Opvallend is ook de koppeling van voeding aan lifestyle en het verdwijnen van B-merken.

 

Keuzes maken

Non-food heeft te maken met toenemende concurrentie van buitenlandse winkelbedrijven. Dit gaat samen met branchevervaging en demografische verschuivingen. Het gebrek aan tijd bij consumenten noopt tot keuzes: offline, online, gemak, snelheid, genieten en beleven. Het belang van locatiekeuze neemt toe. Waar en hoe koopt de consument? Omnichannel is het antwoord. Wat ook opvalt, zowel binnen food als non-food, is de toenemende aandacht voor duurzaamheid; minder afval, MVO etc.

 
 

Kansen

  • Aankoop en consumptie vallen steeds vaker samen
  • Consumenten vertonen hybride gedrag
  • Authenticiteit: streekproducten, lifestyle en health
  • Technologische ontwikkelingen, zoals zelfscanning
  • Groei online food retail
  • Assortimentsoptimalisatie
 

Bedreigingen

  • Meer concurrentie van nieuwe (branchevreemde) toetreders
  • Nog meer focus op prijs
  • Teruglopende (fysieke) groei
  • Opkomst vers foodconcepten en speciaalzaken
  • Lage beschikbaarheid gekwalificeerde medewerkers
 

Andere werkgelegenheid

Ondanks een verruiming van de openingstijden is de gemiddelde werkweek in de detailhandel korter geworden. De werkgelegenheid groeit, maar de behoeftes veranderen. Middenkaderfuncties verdwijnen, aan de onderkant komt er meer werkgelegenheid en aan de bovenkant blijft deze gelijk. Functies bovenin worden complexer en het belang van soft skills van werknemers groeit. Meer dan ooit draait het om klantvriendelijkheid en gastheerschap.

 

Ervaren partner voor nieuwe HR-behoeftes

De komende jaren is focus op instroom en scholing gewenst. HR-processen kunnen efficiënter door automatisering en digitalisering, wat bijdraagt aan de prijsdruk. Door meer efficiency in de basisprocessen kan HR zich focussen op het aantrekken van talent en het ontwikkelen van competenties. ADP kan door ruime ervaring in uw sector helpen met adequaat advies en efficiënte oplossingen voor HR en Payroll. Oplossingen die real-time inzicht bieden, administratieve HR-processen vereenvoudigen en meer tijd creëren voor focus op HR-beleid en talentmanagement. Maakt u kennis met onze HR-plossingen.

 

Contact opnemen

* geeft verplicht veld aan

Opmerkingen

Hou mij op de hoogte van ADP