BLOGS

Helping ignite the power of your people.

Hoe organiseer je de nieuwe HR-realiteit?

25/11/2021

Vijf belangrijke trends waar elke HR-afdeling mee aan de slag moet

ADP werd onlangs opnieuw verkozen tot Partner of Choice. Een mooie erkenning! In een interview rondom deze uitverkiezing ging onze directeur Martijn Brand in op welke trends hij ziet in het HR-landschap. Nu houdt ADP de markt uiteraard goed in de gaten en publiceren we regelmatig onderzoeken vol waardevolle inzichten, dus het trendlijstje was zeker herkenbaar. Ik vind het echter net zo interessant om na te denken over wat je als HR moet met die trends. Mijn eerste reactie: aan de bak! Er is namelijk een nieuwe HR-realiteit ontstaan die om antwoorden vraagt.

De HR-trends van vandaag en morgen

Wat zijn dan die trends? Ik denk dat je ze wel herkent, omdat het vraagstukken zijn die al langer wat van ons vragen, ook voordat de coronacrisis losbarstte. Zo is daar digitalisering. Als corona één ding heeft aangetoond, is het wel de noodzaak van verdere digitalisering. Voor HR ligt hier een flinke uitdaging, want hoe borg je bij deze ontwikkeling je eigen cultuur en positie?

Een andere herkenbare trend is die van het hybride werken. Dat blijft, zoveel is inmiddels wel duidelijk. Hoe je dat invult, verschilt per organisatie. De vragen voor HR verschillen grotendeels niet. Want hoe faciliteer je hybride werken? Welke tools of diensten stel je ter beschikking? Hoe train je mensen, bijvoorbeeld voor het inbellen in een hybride vergadering. Als je vanaf huis inbelt en je collega’s zitten wel bij elkaar op kantoor, dan is dat wezenlijk anders en moet je mensen begeleiden om dit goed te kunnen doen. HR zal de facilitator moeten zijn van het hybride werken en zorgen dat elke medewerker blijft aangehaakt, waar of wanneer iemand ook werkt.

De derde trend die in het interview werd genoemd, is stress. Dat bestond uiteraard al voor de pandemie, maar wordt er helaas niet beter op. Want we maken ons zorgen: over onze gezondheid, onze naasten, onze financiën, ons werk en ons vermogen om überhaupt in tijden van een lockdown of thuiswerksituatie alles qua werk en privé georganiseerd te krijgen. Dat heeft impact op onze mentale gezondheid. En laat dat nu net hét onderwerp zijn waar we liever niet over praten op het werk (driekwart van de medewerkers noemt dit in recent ADP-onderzoek). HR zal hier dus zelf naar moeten informeren bij mensen, anders ontdek je simpelweg niet dat het niet goed gaat met je mensen tot het al te laat is en ze uitvallen.

Balans tussen data en dialoog

In het interview noemde Martijn verder nog het uitbesteden van diensten en het vastleggen van gegevens aan de bron, bijvoorbeeld bij recruitment wanneer iemand met LinkedIn solliciteert, als vierde en vijfde HR-trend. Wat ik hierboven echter al noemde, het is voor mij net zo belangrijk wat HR doet met al deze trends. Om vragen als ‘hoe willen we met elkaar werken’, ‘wat hebben we daarvoor nodig’ en ‘hoe krijgen we als HR inzicht in wat er leeft onder onze mensen’. Met andere woorden, hoe richten we die nieuwe HR-realiteit nu concreet in?

Wat mij betreft is het hebben van toegankelijke, overzichtelijke en accurate HR-data daarbij een must. Maar daar daarmee ben je er nog niet. Want daarin zit geen antwoord op vragen als ‘vinden we spelende kinderen op de achtergrond in een videocall acceptabel in deze tijd?’. We zullen op zoek moeten naar de juiste balans tussen data en dialoog. Stel bijvoorbeeld de vraag hoe het met iemand gaat. Blijkt het antwoord op die vraag overeen te komen met de data die je als HR hebt over iemands verzuim of overuren? Ik denk dat het combineren van dit soort aspecten de komende jaren voor HR zeer belangrijk wordt in het vormgeven van de nieuwe HR-realiteit.

Wil je meer weten over dit onderwerp? Lees hier het volledige interview met Martijn Brand in PW.