BLOGS

Helping ignite the power of your people.

HR Services

Toptips voor gesprekstechnieken waarmee u meteen de juiste kandidaat aanneemt

Door ADP

22/06/2020

 
 

Het aannemen van een ongeschikte medewerker kost geld. Volgens een onderzoek van de Society for Human Resources Management (SHRM) kost een slechte aanstelling bedrijven vijf keer het salaris van die slechte aanstelling. Er staat niet alleen geld op het spel. Slechte beslissingen over het aannemen van personeel kunnen ook impact hebben op de bedrijfscultuur en leiden tot gemiste kansen en kopzorgen voor de directie. Met andere woorden, het loont de moeite om de fase van de sollicitatiegesprekken goed aan te pakken.

Laat de kandidaat aan het woord

Volgens Robert Half®, experts in werving en selectie, zijn interviewers die het gesprek gedurende meer dan twintig procent van de tijd domineren te veel aan het woord. Laat vooral de kandidaat praten, zodat u meer over hem of haar te weten komt. Als ze op dat moment niet alles hebben aangestipt, stel dan vervolgvragen op basis van het gesprek.

Werk met een standaard vragenlijst

U moet objectief zijn over de vaardigheden van een kandidaat, ook wanneer u diverse kandidaten met elkaar vergelijkt. Een reeks standaardvragen voor alle kandidaten zorgt voor structuur en een gelijk speelveld. Op die manier stelt u niet per ongeluk vragen die ervoor zorgen dat de sollicitanten 'beschermde kenmerken' zoals leeftijd, handicap en ras prijsgeven.

Maak aantekeningen

Na een aantal gesprekken op rij kan het moeilijk zijn om te onthouden welke kandidaat wat heeft gezegd. Door aantekeningen te maken, herinnert u zich de details van elk gesprek beter, zodat u een beter onderbouwde beslissing kunt nemen over de aanstelling.


Valkuilen voor de interviewer en hoe deze te vermijden

  • Niet vooraf screenen van kandidaten
    Door kandidaten vooraf per telefoon te screenen, kunt u uw bedrijf veel tijd besparen tijdens het sollicitatieproces, volgens de website voor financiële experts The Balance. Door middel van pre-screening kunt u zich een idee vormen van de kennis, ervaring en interesse van een persoon in de functie voordat u een persoonlijk gesprek afspreekt.
  • Het hebben van onrealistische verwachtingen
    De meeste werkgevers willen graag de beste kandidaten vinden voor de minste kosten. Maar misschien zijn uw verwachtingen niet reëel. Uw perspectief ten aanzien van elke potentiële kandidaat is gebaat bij een nuchtere benadering. Zorg ervoor dat alles wat in de functieomschrijving als 'vereist' is opgenomen, ook echt nodig is. Kijk of het salarisbereik dat u hebt uitgezocht, overeenkomt met dat van vergelijkbare functies bij andere organisaties.
  • Te lang wachten met beslissen
    Hoe langer u wacht met het aannemen van een kandidaat, hoe groter de kans dat u die persoon verliest aan een ander bedrijf. Ga gestaag door het sollicitatieproces, zodat u geen groot talent misloopt.

Niet de juiste gevonden? Zo vindt u meer kandidaten

Als u met meerdere mensen hebt gesproken en niet de kwalitatief juiste kandidaten hebt gevonden waarop u hoopte, is het misschien tijd om uw zoektocht te verbreden: denk aan vacaturebanken, netwerkevenementen en carrièresites. Overweeg om naast de meer traditionele zoekmethoden, uw zoektocht uit te breiden via LinkedIn en nieuwere websites. U kunt LinkedIn gebruiken om passieve kandidaten te vinden en te bereiken.

Daarnaast kunt u denken aan het opzetten van een verwijzingsprogramma voor medewerkers. Tot veertig procent van de nieuwe aanstellingen komt via verwijzingen van medewerkers en het aannemen van deze kandidaten neemt doorgaans veel minder tijd in beslag. Door een verwijzingsprogramma voor medewerkers op te zetten, dit te stimuleren en elke nieuwe medewerker te vieren, kunnen bedrijven succesvol zijn in het aantrekken van nieuw talent via hun huidige medewerkers.

ADP Werving 101: een inleidende gids voor kleine bedrijven

Het beheersen van de kunst van het interviewen kan u helpen om de juiste persoon aan te nemen. Het verfijnen van uw proces door middel van de bovenstaande interviewtips en het opnieuw beoordelen en herzien van het proces als de werkgelegenheidstrends en het talent om verandering vragen, is de sleutel tot succes. ADP Werving 101: een inleidende gids voor kleine bedrijven bevat meer gesprekstechnieken en hints en tips. De gids kan u helpen bij het definiëren van uw wervingsvereisten, het doorlopen van de wervingsprocedure en het voeren van uitstekende sollicitatiegesprekken, zodat u al in de eerste ronde de juiste kandidaat kunt aannemen.

*Artikel van Lisa Frye, 9 mei 2017 https://www.shrm.org/resourcesandtools/hr-topics/employee-relations/pages/cost-of-bad-hires.aspx

Bewerking van een artikel van Jennifer S Kiesewetter Esq dat oorspronkelijk verscheen op adp.com. Geactualiseerd in februari 2020.