bewegen

Laat je medewerkers niet zitten – 10 tips

 

Bewegen jouw medewerkers genoeg?

Dat weet je natuurlijk pas écht na een specifiek onderzoek. Maar de kans is groot dat er heel wat van je medewerkers niet aan de nieuwe richtlijn van 2,5 uur matig intensief bewegen per week komen. Tijd om in actie te komen, ook voor HR! 

 

Beweegrichtlijnen 2017

De nieuwe richtlijn van de Gezondheidsraad brengt duidelijkheid na een reeks van publicaties, onderzoeken en aanbevelingen waarmee we – ook als werkgevers – al enige jaren overspoeld worden.

Van het feit dat bewegen bijdraagt aan gezondheid en welzijn zijn we inmiddels wel overtuigd. Moet je daarbij als werkgever een stimulerende rol spelen? Ook die overtuiging wordt ondersteund door onderzoek van onder meer TNO.

 

Korting bij de sportschool

Wil je als werkgever minder ziekteverzuim en meer duurzaam inzetbare werknemers, dan is het dus ook in jouw belang om je mensen in staat te stellen om te voldoen aan de nieuwe richtlijnen. Samenvattend:

  • Doe minstens 150 minuten per week aan matig intensieve inspanning, zoals wandelen en fietsen, verspreid over diverse dagen. Langer, vaker en/of intensiever bewegen geeft extra gezondheidsvoordeel.
  • Doe minstens tweemaal per week spier- en botversterkende activiteiten
  • Voorkom veel stilzitten. Bijvoorbeeld door lopend of op de fiets naar school of werk te gaan.

Sporten, al dan niet in clubverband, lijkt de meest voor de hand liggende manier om aan de minstens 150 minuten wekelijkse beweging te komen. Veel werkgevers zorgen dan ook voor korting voor hun medewerkers bij de sportschool (sporten van de baas) of investeren zelfs in een eigen sportruimte. 

 

Skippybal en beweegmeters

Steeds vaker investeren werkgevers ook in meubilair dat hun mensen in beweging houdt: Stabureaus, loopbandbureaus, fietsstoelen, skippyballen voor een ergonomische zit en statafels om te vergaderen.

Is je onderneming voor een medewerker goed bereikbaar per fiets? Bied hem of haar dan – bijvoorbeeld via de werkkostenregeling – een fiets van de zaak aan. Dat mag natuurlijk ook een elektrische zijn, alle beweging helpt.

Een opmerkelijke conclusie van de Gezondheidsraad: beweegmeters helpen mensen om meer te bewegen. Wellicht een idee als je nog naar een eindejaarsattentie voor je medewerkers zoekt?  

 

10x gratis bewegen

Uiteraard vragen bovenstaande maatregelen wel wat investeringen. Geen zin om te wachten tot er geld is? Begin dan direct met de onderstaande (bijna) gratis maatregelen om bewegen te stimuleren:

  1. Hou korte meetings voortaan staand.
  2. Zorg voor speciale software – vaak gratis – die beeldschermwerkers helpt om regelmatig te bewegen.
  3. Roep je medewerkers op om zoveel mogelijk de trap te nemen. Naar beneden lopen kan (bijna) iedereen en is ook bewegen.
  4. Schaf dienbladen/trays voor koffiebekers af. Iedereen haalt gewoon zelf koffie ( en maakt zo een wandelingetje naar de koffieautomaat).
  5. Schaf prullenbakken bij de bureaus af en stap over op centrale afvalstations.
  6. Stimuleer lunchwandelen. Maak bijvoorbeeld de directie enthousiast en nodig medewerkers uit om aan te sluiten.
  7. Organiseer een wedstrijd ‘Wie maakt de mooiste foto tijdens de lunchwandeling’ (bewogen foto’s geen bezwaar).
  8. Richt een vergaderkamer in als eenvoudige sportruimte. Met een matje voor grondoefeningen, een hoelahoep en wat waterflessen of kettlebells van de Action voor de krachtoefeningen kom je een eind.
  9. Op YouTube staan volop video’s met beweegtips op kantoor! Probeer deze eens: https://www.youtube.com/watch?v=UAOFo2qxGfE
  10. Zorg voor rolmodellen. Zet bijvoorbeeld collega’s die gezondheidswinst door beweging hebben geboekt op intranet in het zonnetje.  

You might also like