Zelfstandig aan de slag?

Door Nel van Holst - 11 mei 2017
 

Het was een uitkomst van ons rapport The Workforce View  dat de nodige aandacht trok: ‘Nederlanders graag aan de slag als zelfstandige’ . Slecht nieuws voor werkgevers? Die hebben immers nu al de nodige moeite om hun vacatures te vervullen en goede mensen aan zich te binden. 

 

Nee, dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Je kunt als werkgever met je arbeidsvoorwaarden én de manier waarop je het werk organiseert ook rekening houden met en -sterker nog- inspelen op de behoeften van mensen die graag zeggen ZZP’er te willen worden. 

Waardoor ze uiteindelijk misschien toch als werknemer bij jou in dienst willen komen en blijven. Aspecten als zelf je werk vormgeven en het bewaken van de werk-prive balans kun je, met een beetje creativiteit en in sommige gevallen ook moed, anders organiseren.

 

Eigen baas

Wie de onderzoeksresultaten nog eens goed bekijkt ziet inderdaad dat veel Nederlandse werkenden graag ‘eigen baas’ willen zijn. Maar of die wens nu direct gedreven wordt door de drang naar ondernemerschap dan wel de behoefte aan een ho(o)g(er) inkomen, dat is in veel gevallen maar de vraag. 

Millennials gaan in de praktijk vooral freelancen om zinvol werk te kunnen combineren met reizen of omdat ze zich graag inzetten voor een project. 55-plussers komen moeilijk aan een nieuwe vaste baan en kunnen eigenlijk alleen nog als zzp-er op de arbeidsmarkt terecht.

En nogal wat juristen, architecten, consultants en andere professionals beginnen een eigen praktijk omdat ze geen zin hebben om hun gezin te combineren met de obligate 70-urige werkweek van de corporate onderneming. Aan die behoeften kun je als werkgever ook tegemoet komen. Dat zal niet altijd makkelijk, goedkoop of snel te realiseren zijn, maar geeft je wel toegang tot ‘ondernemende’ medewerkers en de mogelijkheid deze groep aan je te binden. 

 

6 succesfactoren goed arbeidsvoorwaardenbeleid

Hoe ga je aan de slag met arbeidsvoorwaarden voor ondernemende medewerkers. 6 suggesties voor een succesvolle aanpak.

  • Zorg voor diversiteit in arbeidsvoorwaardenpakket
    Sluit met je arbeidsvoorwaarden - en trouwens ook met de communicatie daarover - aan bij de behoefte van je (beoogde) medewerkers. Die verschilt per generatie, dus je hebt al snel 5 verschillende groepen met hun eigen voorkeuren in huis. In ons Whitepaper Arbeidsvoorwaarden in de Praktijk vind je hierover veel informatie. 
     
  • Flexibele werktijden zijn een must 
    Flexibele werktijden en de mogelijkheid tot thuiswerken zijn, naast het salaris, de meest gewaardeerde arbeidsvoorwaarden. Denk niet dat dit alleen voor bepaalde functies mogelijk is. 

    Zoek je mensen voor een afdeling Klantenservice? Met goede techniek kunnen callcentermedewerkers heel goed vanuit huis werken. Ook voor functies aan de balie of ‘op de groep kun je een bepaalde mate van flexibiliteit bieden door met roosters te werken waarop medewerkers online kunnen intekenen.

    Zorg er wel voor dat je zoveel mogelijk weet welke bezetting op welk moment nodig is en gebruik een goed geautomatiseerd roostersysteem voor je roosterplanning. Zorg voor een pool van invallers/flexwerkers waarmee je eventueel afspraken over doorstroming maakt. 
     
  • Werk ook met flexibele afspraken
    Moeite met het invullen van bepaalde functies? Ga na of je arbeidsvoorwaarden op maat kunt creëren die de werk/privé balans verbeteren. Heb daarbij niet de ambitie om zaken ‘voor de eeuwigheid’ te regelen maar maak afspraken voor een half jaar of een jaar. Mantelzorg, schoolgaande kinderen, gebonden zijn aan een bepaalde woonplaats: het zijn situaties die na verloop van tijd vaak weer wijzigen. 
     
  • Opleidingen en training
    Maak een speerpunt van opleidingen en training. Geef je mensen ruim de gelegenheid om de opleidingen en trainingen te volgen, ook als er niet voor iedereen doorgroeimogelijkheden zijn binnen het bedrijf. Het rendement zit ‘m namelijk ook in het feit dat mensen zich voor een behoorlijke tijd aan het bedrijf verbinden. Onderschat ook niet de kracht van loyale ex-werknemers, zij zijn niet zelden de opdrachtgevers van de toekomst. 
     
  • Ondernemerschap bij je mensen
    Speel in op de behoefte aan ondernemerschap van je medewerkers
    Stimuleer het management om medewerkers die dat willen aan te spreken op hun ondernemerschap en/of werk met zelfsturende teams. Zeggenschap over je werk wordt vaak genoemd als reden om als zelfstandige aan de slag te gaan. Medewerkers die dezelfde uitdaging bij hun werkgever vinden, zullen hun baan minder snel verruilen voor een onzeker bestaan als zzp-er. 
     
  • Zinvol werk
    Laat je medewerkers bijdragen aan zinvol werk door ze te betrekken bij het bedrijfsbeleid. In veel bedrijven zijn werkgroepen actief die collega’s met dezelfde interesses verenigen en het management op dit terrein adviseren. Binnen ADP worden dit soort initiatieven gebundeld in Business Resources Groups die bijvoorbeeld werken aan een betere vertegenwoordiging van vrouwen in het management of aan het vormgeven van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.
     
  • Ook de freelancer voor het leven bestaat niet meer
    Hou bij dit alles voor ogen dat niet alleen de ‘baan voor het leven’ niet meer bestaat, maar dat ook het ondernemerschap of de freelance loopbaan vaak een bepaalde, tijdelijke periode in het werkzame leven betreft. Bied die goeie freelancer dus gewoon een baan aan als zich weer een nieuw geschikt project aan dient. Dikke kans dat je er een enthousiaste, betrokken medewerker bij krijgt!