Werken over grenzen heen: tips en valkuilen

Door Marco de Man - 14 februari 2017
 

Grenzeloos werken

Samenwerken is in deze tijd niet langer gebonden aan landsgrenzen en zelfs niet aan dezelfde tijdzone. Dat grenzeloos werken levert veel mogelijkheden op, maar stelt de werkgever ook voor uitdagingen. Hoe doe je het goed?

 

Een internationaal personeelsbestand biedt heel veel kansen. Op de eerste plaats is een organisatie die internationale ervaring en diensten kan leveren veel waardevoller dan één die focust op slechts 1 plek en 1 onderwerp.

 

Graag internationaal werken

In de dienstverlenende sector is het echt een meerwaarde als je laat zien dat je de processen, werkwijzes en gewoontes van meerdere landen kent. In het huidige economische klimaat is flexibiliteit een belangrijk wapen. En zitten je medewerkers overal, dan kun je ze inzetten waar ze nodig zijn. De werktijden kunnen ‘met de zon mee draaien’ én je heeft de mogelijkheid om te profiteren van hotspots van talenten waar en wanneer je ze nodig hebt.

Los van deze voordelen, je werknemers willen graag over de grens werken. Zoals het Workforce View 2017-onderzoek laat zien staan Europese werknemers te popelen om in het buitenland aan de slag te gaan. Bijna driekwart (74%) zou het buitenland overwegen als carrièremogelijkheid en voor 16-24-jarigen is dit zelfs maar liefst 87%. Het bieden van internationale mogelijkheden voor uw medewerkers is dus essentieel.

Daarom drie handige tips om ervoor te zorgen dat een internationale omgeving ook voor jouw bedrijf werkt.

 

Tip 1: Bouw aan je bedrijfscultuur

Het grootste struikelblok bij een internationaal personeelsbestand is de (aanpassing van) de bedrijfscultuur. Verwaarloos dit niet. Cultuur trekt talenten aan en die delen op hun beurt uw waarden en doelen. Verschillende talen, lokale gewoontes, andere werkwijzes kunnen het verbinden in de weg staan.

Wensen en behoeften verschillen sterk van land tot land, zelfs op hetzelfde continent. Zo wordt bijna tweederde van de werknemers in Polen (65%) het meest gemotiveerd door financiële beloning, terwijl daarentegen slechts 40% van de Spaanse werknemers zegt dat geld voor hun de belangrijkste factor is.

Ook de manier van werken kan immens verschillen. Nederland is de meest flexibele plek om te werken in Europa, met het hoogste percentage van thuiswerkers (20%) en de meeste met flexibele uren (33%). Aan het andere kant staan Poolse werknemers met de minste flexibiliteit bij de werkplek: meer dan tweederde (69%) werkt op een vaste locatie. Zorg ervoor dat u op de hoogte bent van de lokale situatie en neem de wensen van uw werknemers serieus.

 

Tip 2: gebruik geen dwang

Ondanks de overweldigende belangstelling voor internationaal werken geeft ook ruim een kwart van de werknemers (26%) aan dat ze nooit overwegen om in het buitenland te werken. Als je van die mensen toch internationale motivatie vraagt, zorgt dat ontevredenheid en een gevoel van isolatie.

Een korte babbel bij het koffie-apparaat, gewoon even binnenlopen voor een gezellig gesprek, een teambuildingsdag of gewoon een beetje kantoorhumor zijn nog steeds van cruciaal belang voor de motivatie van medewerkers. Bijna een derde van de werknemers - de op één na hoogste score - vindt dat de relaties met collega's de belangrijkste motiverende factor is.

Zorg ervoor dat elk kantoor, regio en land ook vasthoudt aan een eigen gevoel van cultuur. Dit draagt bij aan echte en duurzame relaties met collega’s en geeft ruimte voor face-to-face overleggen. Iets dat veel moeilijker is als je de tele- of videoconferentie gebruikt.
 

 

Tip 3: Technologie is je beste vriend

Wat betreft vergaderen op afstand, goede grensoverschrijdende communicatie is een manier om problemen door cultuurverschillen te voorkomen. Organisaties moeten ervoor zorgen dat mobiele technologie collega’s in staat stelt om ‘echt met elkaar te praten’. Dit is essentieel als mensen niet zomaar even bij een collega kunnen gaan ‘buurten’.

Wellicht komt het door de noodzaak om beter te communiceren dat medewerkers hun mobiele apparaten als eerste noemen als je ze vraagt wat er verbeterd kan worden aan de technologie op de werkplek. Een op de drie vindt dat hun werkgever moet investeren in laptops (32%), terwijl een op de vijf (21%) wil dat hun werkgever investeert in smartphones en tablets.

Ondanks de brede overtuiging dat we nu de vierde industriële revolutie meemaken, irriteert het medewerkers nog steeds dat ze met langzame (30%) en verouderde technologie (23%), en trage internetverbinding (22%) zijn opgezadeld. Het wordt hoog tijd dat dat organisaties ervoor zorgen dat ze echt gedefinieerd kunnen worden als 'modern'.

Werken in een internationale omgeving kan voor zowel werknemers als de organisatie zelf enorm waardevol zijn. Maar om er echt de vruchten van te plukken, is het belangrijk om op meerdere fronten een ​​sfeer te creëren die multiculturaliteit mogelijk maakt. Alleen actief luisteren naar medewerkers en hun behoeften én regelmatige en eerlijke feedback verzekert je van een tevreden en soepel werkend personeelsbestand.

 

Download "The Workforce View 2017"

* geeft verplicht veld aan