Schuldig?

Door Nel van Holst - 3 januari 2017

 

Wie betaalt de rekening?

We hebben er massaal naar gekeken: de actuele en soms schokkende documentaireserie Schuldig, nog terug te kijken via NPO.nl. Mooi gemaakt maar schokkend omdat ook haarfijn werd getoond hoe makkelijk het is om in de financiële problemen te raken. Kijk maar naar Carmelita die 10 jaar geleden twee babybedjes op krediet bij Wehkamp aanschafte en nu van haar uitkering 8000 euro zou moeten terugbetalen.

 

Schuldig met een baan

Of naar Ditte, die na een ernstige ziekte niet meer kon optreden maar wel hoge kosten had. Maar wat me het meest bezighoud is toch wel de situatie van Ramona en Ron. Een werkend stel met jonge kinderen, in de problemen geraakt door een periode van werkloosheid en een te hoog uitgavenpatroon. Daar komen ze, ondanks enorme inzet en benijdenswaardig optimisme, zo te zien niet snel uit. Ron en Ramona hadden - en hebben nu weer – allebei een baan. Was het, bijvoorbeeld door hulp van hun werkgevers, te voorkomen geweest dat ze schulden zouden opbouwen? Waarschijnlijk niet, want de verleidingen waren groot, het overzicht niet aanwezig en ‘het ging toch al jaren goed’.

 
 

Huisuitzetting voorkomen

Had hulp van hun werkgevers kunnen voorkomen dat ze nu, samen met hun kinderen van 7 en 10 op een krappe zolder bij oma moeten wonen? Die kans is veel groter. Want een huisuitzetting – en dan nog één waarbij kinderen betrokken zijn, komt niet uit de lucht vallen. Er moeten vooraf ook op de werkvloer signalen geweest zijn – loonbeslag, telefoontjes van deurwaarders, vragen om voorschotten – die, mits opgepikt, in ieder geval het probleem zichtbaar hadden kunnen maken. De ervaring leert immers dat pas wanneer een schuldensituatie wordt onderkend, er structurele maatregelen genomen worden. Dat is natuurlijk allereerst de verantwoordelijkheid van de bewuste werknemer. Maar als werkgever/ HR-professional heb je dan nog wel de mogelijkheid om je medewerker te begeleiden en bijvoorbeeld te verwijzen naar het Nibud of de schuldhulpverlening in de regio.

Je hoort er niet zoveel van, maar er zijn veel bedrijven die hun mensen praktische hulp bieden bij het op orde brengen van de administratie of helpen met het afspreken van een terugbetalingsregeling. Een houding die overigens niet alleen voortkomt uit een streven naar goed werkgeverschap. Schulden op de werkvloer kunnen namelijk ook heel schadelijk zijn voor het functioneren van de organisatie en kosten werkgevers jaarlijks veel geld

 

Nibudscan personeel met schulden

Speciaal voor HR- en salarisprofessionals maakte het Nibud een overzichtelijk scan die helpt bij het in beeld brengen van medewerkers met schulden. 

Weet je zeker dat je geen Ron en/of Ramona in dienst hebt? Ook dan kan het geen kwaad om een aantal preventieve maatregelen te nemen. Stap 1 is dan het bespreekbaar maken van financiële problemen binnen jouw bedrijf. Omdat dit niet van de ene dag op de andere geregeld is,  kun je beginnen met het opnemen van de link naar het Nibud en www.zelfjeschuldenregelen.nl.

Ik schreef het al; schulden van werknemers kosten de werkgever ook al snel tijd en geld. Is er eenmaal sprake van een loonbeslag; dan lees je in het Whitepaper Loonbeslage hoe je dat efficiënt aanpakt in je administratie.

Ron en Ramona willen het zelf redden en kiezen ervoor om zonder bewindvoering hun schulden af te betalen. Ik hoop dat ze een werkgever hebben die ze daarbij af en toe helpt.