Hoe reduceer je CO2 als fietsen naar je werk geen optie is?

Door Ada Knol - 29 november 2016

 

Op de fiets werkt beter

Van begin mei tot eind oktober deden medewerkers van ADP mee aan de actie Op de fiets werkt beter. Het doel van deze actie was om meer mensen op de fiets naar het werk te laten gaan.

 

Fietsen past bij een gezonde levensstijl, is milieuvriendelijk én het vermindert het aantal files. Het aantal bij elkaar gefietste kilometers werd omgezet in een donatie van € 6.666,66 voor Het Vergeten Kind. Een prachtig resultaat. Maar wat zou je nog meer kunnen doen?

Een ‘fietsactie’ heeft voor een gemiddelde verkoper geen enkele zin. Die rijdt immers een leaseauto en bezoekt klanten. Op de fiets gaan is praktisch onmogelijk. De vraag kwam bij me boven wat je dan als verkoopteam kan doen om een MVO-bijdrage te leveren aan een beter milieu

 

Vier sporenbeleid

Ik denk dat er vier oplossingsrichtingen zijn:

  1. Type brandstof vervangen, dus van benzine of diesel over naar elektrisch
  2. Rijgedrag berijder veranderen
  3. CO2 uitstoot compenseren
  4. Alternatieven inzetten om het aantal gereden kilometers te reduceren

De eerste oplossing lijkt het meest voor de hand liggend. Maar wanneer je al een bestaand wagenpark onderhoudt, kost de vervanging door elektrische auto’s toch een kwestie van jaren om het huidige wagenpark langzaam uit te faseren.

 

Moet je écht op bezoek?

Ondertussen kan je natuurlijk het rijgedrag van de automobilist proberen te beïnvloeden door ze Het Nieuwe Rijden aan te leren. Dit kan tot 20% brandstofbesparing opleveren en draagt bij aan een grotere verkeersveiligheid. Verder is het natuurlijk mogelijk om de CO2 uitstoot te compenseren door bijvoorbeeld de aanplant van bomen.

Op de website van Treesforall kan je het aantal gereden kilometers invoeren en meteen zien wat het je kost om dit te compenseren. Dit kan je dan ook direct via hen doen. Al met al laten bovenstaande oplossingen het basisgedrag nog in stand, de overtuiging dat je als verkoper naar de klant toe moet gaan voor een gesprek.

 

Digitaal helpt

Met de huidige technologieën zijn er echter al veel meer vormen van communicatie mogelijk. Hoeveel mensen hebben elkaar niet ontmoet via een datingsite? Natuurlijk volgt voor een goede relatie een ontmoeting in levende lijve, maar het eerste contact vindt vaak plaats via de digitale snelweg.

Ook bij internationaal zaken doen of samenwerken worden digitale communicatievormen zoals Bluejeans.com veel meer ingezet. Zelfs studenten in een zelfde stad doen hun projectmeetings vaak via Lync of Skype.

 

't Moet groeien

Waarom kruipen we dan nog massaal achter het stuur? In veel gevallen omdat we er vergeten bij stil te staan. Omdat het vertrouwen ontbreekt om medewerkers vanuit huis te laten werken. Omdat het nog redelijk ongewoon is om een digitale afspraak met de klant te maken in plaats van een real life ontmoeting. Kortom, omdat het nieuw gedrag nog niet is omarmd door de meerderheid en nog onwennig voelt.

Werkgevers kunnen nieuw gedrag stimuleren door het goede voorbeeld te geven en faciliteiten ter beschikking te stellen. Medewerkers kunnen om te beginnen vraagtekens zetten bij hun eigen gedrag en van daaruit de oplossingsrichting bespreekbaar maken die hen het meeste aanspreekt.

Uiteindelijk ben je zelf de beste verandering die je in de wereld wilt zien!