Week van de Werkstress: Wat kan HR doen?

Door Tom de Zutter - 15 november 2016

 

De tweede week van november staat in het teken van de Week van de Werkstress. Het is voor iedereen herkenbaar dat zijn/haar werkzaamheden soms een bepaalde vorm van stress met zich meebrengen. En ja, al die tips voor stressreductie op de werkvloer zijn zeker ook nuttig voor HR-professionals zelf! Al blijkt ook dat een andere visie op stress zeker nut kan hebben.

 

Volgens het CBS was de beroepsbevolking op 12 augustus 2016 precies zeven miljoen. Nu is dat maar tot op behaalde hoogte relevant, maar als men kijkt naar de cijfers is het toch alarmerend om te zien dat liefst 2,7 miljoen werknemers onder hoge werkdruk te werk gaan. Voor enkele miljoenen werknemers resulteert dit in klachten die horen bij een burn-out. Daarnaast komt 35% van het werkgerelateerde verzuim door werkstress.

 

Factsheet Werkstress

Een deel van het probleem ligt ook bij de werkgevers. Zo geeft 15% van de werknemers aan dat zij weinig steun ontvangen van hun leidinggevenden, wordt liefst 77% niet of in beperkte mate gestimuleerd hun kennis en vaardigheden te ontwikkelen en geeft 44% aan weinig autonomie in het werk te hebben.

Al deze cijfers zijn terug te vinden op de Factsheet Week van de Werkstress, gebaseerd op de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden 2015 door TNO en het CBS. Op de Factsheet Werkstress vanuit TNO zelf worden ook een aantal oplossingen aangereikt. Zo geeft 55% van de werknemers meer ruimte, heeft 33% van de werkgevers een aanspreekpunt voor werknemers en voert 43% veranderingen in de werkorganisatie door.

De HR-afdeling kan hier een belangrijke rol in spelen. Zo heeft zorgverzekeraar CZ een whitepaper gepubliceerd over hoe HR leidinggevenden kan helpen werkstress te lijf te gaan. Daarnaast is er ook veel informatie te vinden over hoe HR werkstress kan herkennen. Denk hierbij aan emotionele, gedragsmatige en lichamelijke kenmerken.

 

Ook HR heeft stress

Maar de HR-afdeling zelf dan? Dat zijn ook gewoon werknemers, die zullen toch ook met stress te maken hebben? Wat te denken van het brengen van slecht nieuws, het behouden van de balans tussen werknemers en het management, zoveel mogelijk doen in zo min mogelijk tijd, het meegaan met alle veranderingen die zich in rap tempo opdienen, en zo is de lijst eindeloos lang.

Een onderzoek van de Society for Human Resource Management (SHRM) concludeerde dat tweederde van alle HR-medewerkers verschijnselen van een burn-out vertonen, en 80% het werktempo hoog tot zeer hoog noemt.

Wat misschien wel belangrijk is in dit hele proces, is het bedenken dat stress niet per se slecht is. Wat heb je geleerd van je stressvolle periodes? Als je die periode terughaalt, zijn er zoveel leermomenten te bedenken die je kan meenemen voor in je toolkit. En verander anders eens je beeld van stress.

 

Stress kan ook nuttig zijn...

Als je je beeld van stress verandert, verandert je lichaam zijn reactie op stress. Of, zoals Kelly McGonigal zegt in haar TEDTalk: “We zien nog eens dat de schadelijke effecten van stress op je gezondheid niet onvermijdelijk zijn. Hoe je denkt en je gedraagt, kan je stresservaring transformeren. Als je je stresservaring beschouwt als nuttig, Als je je stresservaring beschouwt als nuttig, creëer je een biologie van moed. Als je kiest om te verbinden met anderen onder stress, creëer je veerkracht.

Ik vraag niet om meer stresservaringen in mijn leven, maar de wetenschap geeft mij een nieuwe appreciatie van stress. Stress geeft ons toegang tot onze harten. Het medelevende hart vindt vreugde en betekenis in verbinding met anderen en ja, je kloppende fysieke hart, dat zo hard werkt om je kracht en energie te geven. Als je ervoor kiest om stress zo te bekijken, word je niet alleen beter in stress, maar maak je ook een stevig statement. Je zegt dat je jezelf kan vertrouwen om de uitdagingen van het leven aan te gaan. Je herinnert je dat je ze niet alleen hoeft aan te gaan.”