MVO in organisaties: 10 geleerde lessen

Door Ada Knol - 11 oktober 2016

 

Na een zorgvuldige selectie en een poll onder onze medewerkers konden we bij ADP dit najaar met trots ons ‘eigen’ goede doel presenteren. De komende drie jaar werkt ADP samen met VOKK, Vereniging Ouders Kinderen met Kanker.

 

Tijdens de presentatie werd ook  het plan om met een club ADP’ers de Mont Ventoux te beklimmen om op die manier geld op te halen voor dit goede doel, met veel enthousiasme ontvangen. Blij verrast reed ik na de presentatie naar huis. Is dit wat MVO doet met mensen in organisaties?

 

Gevoel bij medewerkers

MVO-beleid is ook uit te drukken in harde cijfers. De economische kant van het beleid doet er zeker toe. Maar het lijkt erop dat dit niet de belangrijkste drijfveer is voor de medewerkers in het bedrijf. Zij willen het gevoel hebben dat hun bedrijf rekening houdt met het milieu, met verschillende soorten en maten mensen, met mensen die het moeilijk hebben in de maatschappij. Ze geven daar indirect mee aan dat zij zich daarmee verbonden voelen.

Is dat niet logisch? Wie van ons heeft niet iemand in zijn omgeving met een ernstige ziekte of een beperking? De in totaal ruim 3,6 miljoen leden van organisaties voor natuur-, milieu- en dierenbescherming laten zien dat ruim 46% van de Nederlandse huishoudens zich op een of andere wijze zich inzet voor een beter milieu.

 

10 geleerde lessen

Er zijn al verschillende onderzoeken gedaan naar het effect van MVO in organisaties. De 1% Club presenteerde in hun onderzoek overzichtelijk tien geleerde lessen:

  1. MVO belangrijker dan ooit
    Consumenten eisen in toenemende mate van bedrijven dat ze verantwoord ondernemen. MVO is voor bedrijven niet langer een nice to have maar een must.
  2. Wie wil er nou voor een fout bedrijf werken?
    De druk op bedrijven om verantwoorde te ondernemen komt niet alleen van buitenstaanders (consumenten, politiek en media) maar in toenemende mate vanuit de medewerkers zelf.
  3. MVO-beleid dat ertoe doet
    MVO verschuift van liefdadigheid steeds meer naar een integraal onderdeel van de duurzame groeistrategie van bedrijven.
  4. Wel tevreden, niet betrokken
    Slechts 38% van de Nederlandse werknemers voelt zich betrokken bij hun organisatie en omschrijft zichzelf als bevlogen in hun werk.
  5. Betrokken medewerkers, betere resultaten
    Hoge medewerkersbetrokkenheid leidt tot een toename in productiviteit, klanttevredenheid, loyaliteit en omzetgroei.
  6. Betrokken medewerkers door MVO
    MVO heeft een directe relatie met medewerkersbetrokkenheid. Het MVO-beleid wordt steeds bepalender voor medewerkers of ze bij een bedrijf gaan werken, hoe bevlogen ze zijn en of ze er willen blijven werken.
  7. Bottom up communicatie MVO
    Combineer interne top down communicatie campagnes met de inzet van enthousiaste medewerkers als ambassadeurs en geef hen de bottom up communicatie tools in handen om andere medewerkers uit te nodigen om mee te doen.
  8. Inzet tijd, kennis en talent
    De vrijwillige inzet van tijd, kennis en talent is op dit moment de populairste manier om de ‘involve me’ generatie medewerkers actief bij MVO te betrekken.
  9. Samen iets voor elkaar krijgen met Crowdfunding
    Crowdfunding is bij uitstek een MVO-instrument dat vaak leidt tot een hoge medewerkersbetrokkenheid en een gevoel van samenhorigheid.
  10. De baas moet mee doen
    Stel MVO niet verplicht maar stimuleer wel dat medewerkers actief betrokken worden en zorg dat het management het oprecht ondersteunt en actief meedoet.
 

Geen doekje voor het bloeden

MVO is daarmee geen doekje voor het bloeden maar een essentieel onderdeel van de zakenwereld geworden. Want zoals Jim Collins in zijn boek ‘Good to Great’ al schreef, het menselijk kapitaal is de belangrijkste factor in succesvolle bedrijven.