Hoe werkt ’t bij jou?

Door Nel van Holst - 6 juli 2016

 

Mismatch op de arbeidsmarkt

Er is nog steeds sprake van een mismatch op de arbeidsmarkt. Vooral werkgevers die op zoek zijn naar technici, verkooptalent en/of ervaren ICT’ers moeten heel wat moeite doen om de juiste mensen binnen te krijgen.

 

Helpt het om met speciale arbeidsvoorwaarden - mooie auto, premievrij pensioen, extra verlof - te werven ? Niet per se Benefits zijn niet onbelangrijk, maar vooral jonge medewerkers kijken ook naar de rol van de organisatie in het maatschappelijk landschap.

Bij de zoektocht naar ‘de juiste man/vrouw op de juiste plaats’ is het daarom belangrijk om ook de identiteit en cultuur van de onderneming voor het voetlicht te brengen. Mensen die zich prettig voelen bij de bedrijfscultuur van jouw bedrijf, tonen immers een hoge betrokkenheid en functioneren beter. Maar hoe krijg je dat voor elkaar?

 

Vacaturetekst en bereik zijn niet genoeg

Helaas, het is meestal niet voldoende om de hulp van een goede tekstschrijver voor het vervaardigen van een aansprekende vacaturetekst in te roepen. Bureaus die gespecialiseerd zijn in arbeidsmarktcommunicatie dragen vaak meer bij doordat ze - als het goed is – zullen weten hoe ze geschikte kandidaten kunnen bereiken.

 

Employer Branding

Een stap verder en op de lange termijn succesvoller, is het om serieus te investeren in employer branding. Een onderneming of organisatie is nooit alleen zakenpartner, leverancier of dienstverlener maar ook altijd werkgever. Helemaal geen gek idee dus om uit te dragen - via website, social media én natuurlijk je werknemers - hoe het is om bij jullie te werken.

 

Dat hoeft niet altijd duur of ingewikkeld te zijn. 6 Tips.

  1. Een nieuwe baan betekent nieuwe collega’s. Geef kandidaten de mogelijkheid om meer over hun eventuele nieuwe collega’s te weten te komen. Plaats bijvoorbeeld regelmatig (video-)interviews met medewerkers op de website en de social media accounts.
     
  2. Sta je op een banenbeurs, neem dan altijd werknemers mee.
     
  3. Beter nog: geef werknemers via een interessante bonusregeling een actieve rol in de werving van de juiste mensen.
     
  4. In het verlengde hiervan: maak werk van de pagina ‘werken bij’ op je website. Beperk de informatie niet tot vacatures, arbeidsvoorwaarden en carrièremogelijkheden, maar vertel ook het verhaal van het bedrijf (corporate storytelling).
     
  5. Steunt je bedrijf maatschappelijke doelen? Zoek dan naar verbinding met (nieuwe) medewerkers. Die vind je als onderhoudsbedrijf eerder langs het voetbalveld dan op de golfbaan.
     
  6. Wees gastvrij. Beschikt je onderneming over een ruim bedrijfsrestaurant of vergaderruimte, stel deze dan ter beschikking voor netwerkbijeenkomsten. Laat je bedrijfsproces zien tijdens rondleidingen in het bedrijf. Komt de marathon/wielerronde/carnavalsoptocht langs het bedrijfspand? Zet de deuren open en ontvang medewerkers, relaties en aanhang. Zo kweek je zowel goodwill als enthousiaste ambassadeurs op de arbeidsmarkt.