Beslist slimme technologie de jacht op talent?

Door Nel van Holst - 21 mei 2015

Wanneer de economie aantrekt, groeien ook altijd de inspanningen op het gebied van recrutering. Bedrijven in de US namen in 2014 al 16 procent meer nieuwe werknemers in dienst dan in 2013 en deze trend zet door. Dat constateert Terry Terhark, verantwoordelijk voor ADP Talent Acquisition Solutions.

 

In Europa gaat het – hoewel minder snel – ook duidelijk die kant op. Opvallend is dan dat het vooral dringen is voor de jonge afgestudeerden én voor de passieve kandidaten. Mensen die dus niet actief een baan zoeken en die niet ingeschreven staan bij de vacaturessites en de Headhunters.

 

Bewuste HCM strategie

Terhark: "Passieve kandidaten hebben vaak meer gespecialiseerde vaardigheden. Grote werkgevers zijn nu bereid om extra tijd, creativiteit en middelen te investeren in strategieën voor talentacquisitie om zulke experts te vinden en ze te binden."

Duidelijk is dat op het gebied van technologie de tijd niet heeft stil gestaan. In de US zijn ondernemingen pas de laatste tijd bereid om die nieuwe technologie te proberen en hier in Nederland zal dat niet anders zijn.

Terhark: "Een belangrijke tool om in de gaten te houden analyseert het sociale media-profiel van een individu om na te gaan of er vrienden en bekenden van die persoon in het netwerk zijn die de juiste vaardigheden hebben voor een vacature. Het programma regelt vervolgens een introductie met de desbetreffende persoon."

 

HCM Trends & Vooruitzichten

Terry Terhark signaleert deze trend in de publicatie: ‘Grote Bedrijven: HCM Trends & Vooruitzichten'. Hierin komen ook de verwachtingen van andere kopstukken beknopt aan de orde. Samengevat zijn dat:

  • Toenemende vraag naar shared services, schaalbaarheid en mobiliteit (Stuart Sackman – Multinational Solutions)
  • Compliance en mobiliteit bepalen de agenda (Dave Imbrogno – National Account Services)
 

Wat doe jij?

Zeker is dat het werven en behouden van medewerkers ook in Nederland prioriteit nummer i is. Niet helemaal vergelijkbaar met de Amerikaanse cijfers maar wel illustratief voor de trends zijn de cijfers van de Hay Group.

Deze voorspelt dat het natuurlijk verloop van hoogopgeleiden in Nederland zal stijgen van 6 procent in 2014 naar 10 procent in 2018. Ook het binden van onze talentvolle medewerkers verdient dus de nodige aandacht en investeringen.

Wat doet jouw organisatie?

DOWNLOAD DE VOLLEDIGE PUBLICATIE »