Bedrijfsambassadeurs veroveren social media

Door Eugene Commandeur - 24 maart 2015

Social media als Facebook, Twitter en LinkedIn veranderen de manier waarop ondernemingen zaken doen. Bedrijven die eerst het gebruik van sociale platforms als Twitter en Facebook in werktijd ontmoedigden of zelfs verboden, denken daar inmiddels heel anders over.

 

Diezelfde sociale media maken immers ook de betrokkenheid van medewerkers bij het bedrijf zichtbaar. Leve de medewerker als bedrijfsambassadeur of wel: employee advocacy. Waarom is het belangrijk dat jouw medewerkers zich inzetten voor ‘hun' merk?

Het fenomeen is een slimme vorm van marketing. Bedrijfsambassadeurs bouwen aan het merk, zowel dat van de producten als van het bedrijf. Natuurlijk zag je de afgelopen jaren al veel boodschappen over merken via de sociale media . Medewerkers waren daar niet zo vaak actief bij betrokken. Daar komt echter nu verandering in, steeds vaker ook als gevolg van een bewuste strategie.

 

Meer bekendheid, beter meetbaar

In de praktijk betekent dit vaak dat een HR- of communicatie-afdeling interessante content op Twitter, LinkedIn of Facebook plaatst. Medewerkers kunnen die vervolgens met een of twee clicks via hun eigen sociale media kanalen delen met vrienden, bekenden en familie. De bedoeling is dat deze verspreiding door echte personen het merk meer bekendheid geeft. Het feit dat de resultaten van deze ambassadeursactiviteiten ook gemeten kunnen worden is natuurlijk mooi meegenomen.

"Eén van de grote uitdagingen daarbij is (in toenemende mate) het goed kunnen blijven balanceren tussen enerzijds voldoende zichtbaarheid en authenticiteit en anderzijds voldoende commerciële slagkracht en impact," zegt Erwin van Litsenburg, countrymanager Nederland voor Smarpshare in een bijdrage op Marketingtribune.

Bij ADP kiezen we ervoor om vooral kennis over het HR-vak - daar zitten immers onze potentiele fans - via de social media en dan met name LinkedIn, te delen. Voor collega's die gewend zijn aan de meer gebruikelijke promotionele invalshoek is die benadering via de as van kennis soms even wennen.

Maar steeds vaker worden de tips en publicaties die we aanbieden herkend als interessant én dus behulpzaam voor de (potentiele) klant. En dat deel je natuurlijk graag! 

 

Fans vertrouwen fans

Bij sommige communicatieprofessionals lopen de rillingen over de rug bij het idee dat mensen zonder communicatie-opleiding hun bedrijf - het merk - mogen vertegenwoordigen. Begrijpelijk, maar vertrouwen staat centraal bij deze aanpak. Naar twee kanten trouwens, want niet alleen het vertrouwen van management in de werknemers is een factor; ook het vertrouwen van de klant naar een bedrijf toe speelt een belangrijke rol in dit proces.

"Online vertrouwen we mensen waarin we onszelf herkennen het meest. Fans vertrouwen fans dus meer dan wie dan ook bij een bedrijf. Hoe meer fans, hoe beter en hoe meer die fans hun passie voor het merk overbrengen, des te groter het vertrouwen in het merk," zegt bijvoorbeeld Jeremiah Owyang van Altimeter, een bedrijf dat organisaties helpt bij het inspelen op technologische trends.

 

Employee Advocacy bij DSM

Een voorbeeld van een bedrijf dat dergelijke overwegingen al heeft gemaakt is DSM, dat onlangs 20 plaatsen steeg in het jaarlijkse Intermediaironderzoek naar favoriete werkgevers. Bij DSM ziet men social media vooral als de aangewezen kanalen om de waardepropositie van DSM naar de arbeidsmarkt zichtbaar te maken en startte in oktober 2014 met een employee advocacy-project.

Diverse medewerkers binnen de organisatie doen mee. Op social media timmeren ze aan de weg met boodschappen over hoe het is om te werken bij DSM. Het profiel van DSM heeft daardoor meer vorm gekregen richting consumenten én de arbeidsmarkt.

 

Kans? Kans!

Wie aandacht vraagt, krijgt onvermijdelijk ook vragen. Owyang van Altimeter: "Je kunt nooit genoeg communitymanagers aanstellen om het aantal klanten te woord te staan, die je via social benaderen. Fans kunnen je helpen bij de schaalgrootte van deze conversaties."

Veel bedrijven van formaat zijn nog lang niet zo ver, blijkt uit dit onderzoek van communicatiebureau MSLGROUP onder honderd communicatie-professionals bij bedrijven in Europa. Er bestaan nog steeds organisaties die social media enkel als bedreiging zien. Maar deze groep is in de minderheid. Ongeveer vijf procent van de deelnemers aan het onderzoek vindt dat controleverlies een te groot risico is in vergelijking met de potentiële voordelen. Maakt een medewerker een fout, dan kan er inderdaad reputatieschade optreden.

Bij steeds meer bedrijven overheerst echter de mening dat het ontzettend belangrijk is om dat wat je zegt gewoon ook echt te leven én dat op de juiste manier aan de wereld te verkondigen.

Hoe zit dat bij jouw organisatie?