Van slaapcoach tot muzikaal trappenhuis. Hoe goed zorg jij voor je medewerkers?

Door Nel van Holst - 22 januari 2015

Zorg je goed voor je medewerkers, dan zorg je indirect ook goed voor je klanten. Maar ‘zorgen voor' is geen vastomlijnd begrip.  HR-managers hebben veel mogelijkheden tot hun beschikking om het leven van hun mensen aangenamer te maken. En soms zijn die mogelijkheden wel heel creatief gevonden!

 

Zo heb je al de slaapcoach die mensen leert hoe, wanneer, waar en toch bovenal hoe lang ze het beste een power napje kunnen inlassen. Maar er bestaan ook muzikale trappenhuizen die medewerkers verleiden om de lift te laten staan. Je kunt het zo gek niet bedenken of het wordt al gedaan.

 

Slaapstand

Accenture Nederland zette onlangs heel voorzichtig twee relaxstoelen neer in hun Amsterdamse kantoor. De medewerkers keken nogal vreemd op. David Hulsenbek, directeur Human Resources bij het bedrijf, zegt dat het nog de vraag is of de stoelen ook daadwerkelijk gebruikt zullen worden. ‘Het wordt in de Nederlandse cultuur als opmerkelijk beschouwd als je zegt, dat je even gaat slapen. [...] Langer dan een kwartier doen over het opeten van je boterham met kaas vinden we al buitensporig,' zegt hij in een gesprek met MT.nl.

 

Lager ziekteverzuim

En terecht, want vermoeidheid kost werkgevers gemiddeld €1900 per medewerker per jaar volgens Saraja, een Nederlands bedrijf dat slaapcoaches langs bedrijven stuurt. Andere HR zorg-initiatieven kunnen ook heel creatief zijn.

Een voorbeeld is KPN, dat zijn 12.000 thuiswerkers een programma genaamd "i change" aanbiedt onder het motto ‘Het Nieuwe Leven en Werken'. De methode slaat aan. KPN heeft het ziekteverzuim met 10 procent verlaagd.

 

Trap wordt piano

Ook heeft het bedrijf in samenwerking met de TU Eindhoven een trap in het bedrijfspand in Den Haag omgetoverd tot een piano. Medewerkers gaan dus al ‘Vader Jacob' spelend van de ene verdieping naar de andere. De bedoeling is, dat mensen daardoor vaker de trap nemen in plaats van de lift. Een bedrijf als Google heeft iets dergelijks; er staat daar een glijbaan als trap. Als je naar boven wil, neem je de lift.

Het Nieuwe Leven en Werken bij KPN heeft ook het doel om leven en werken leuker te maken. Veel nieuwe medewerkers geven ook aan dat deze manier van werken voor hen een belangrijke reden was om voor KPN te kiezen. Dat laatste is een belangrijk punt. HR-afdelingen kunnen met de beste ideeën komen om leven in de brouwerij te brengen, maar medewerkers zullen uiteindelijk pas op grond van een hele reeks voorwaarden bepalen of ze bij een bedrijf willen werken of niet.

 

Klagen over Apple

Een goed voorbeeld hiervan is Apple. Het bedrijf is niet voor niets bekend om de waanzinnig ludieke opzet van de werkomgeving. De eerste foto's van campus 2, het huidige bouwproject, tonen een compleet spaceship waarvan je stijl achterover valt. Maar medewerkers bij Apple klagen best veel en wie denkt dat Apple HR-managers een schoolvoorbeeld zijn voor de rest van de wereld, heeft het mis.

Journalisten van Business Insider hebben onderzoek verricht naar honderden klachten van anonieme Apple medewerkers op Glassdoor.com. Zij melden dat een van de meest voorkomende tekortkomingen van het bedrijf een ‘faliekant waardeloze HR-afdeling' is.

Tja...