5 Tips voor (tijdelijke) thuiswerkers

Door Nel van Holst - 21 november 2014

Ons kantoor wordt gerenoveerd. Deze week is de luchtbehandeling aan de beurt. Per dag worden de gebruikers van een verdieping verzocht om elders te gaan werken. Thuis aan de slag is voor de meeste collega's de meest praktische oplossing.

 

Valt er een gat in de productiviteit van de afdeling waar de werkzaamheden plaatsvinden? Dat hoeft helemaal niet, want - en dat is al de eerste tip - je kunt van te voren plannen welke werkzaamheden het meest geschikt zijn om thuis te verrichten. En er zijn meer handige tips die het resultaat van een dagje thuiswerken positief beïnvloeden. Deel ze met je medewerkers.

 

1. Wijk niet teveel af van de gebruikelijke kantoortijden.

Zet gewoon de wekker zodat je vanaf de gebruikelijke tijd bereikbaar én aanspreekbaar bent. Natuurlijk is het lekker dat je niet hoeft te reizen en dat niemand ziet dat je je joggingbroek  aan hebt, zorg wel dat je tijdig in de ‘werkmodus' staat.

Net zo belangrijk is het om normaal te pauzeren en er op tijd mee op te houden. Zet desnoods het alarm van je telefoon. Dat is vooral belangrijk als je regelmatig thuiswerkt. Je huis is immers ook een plek om te ontspannen, stress en werk moeten hier niet de overhand krijgen.

 

2. Zorg dat je ongestoord kunt werken

Zijn er ook huisgenoten thuis? Komt de werkster? Gaan de buren net vandaag verbouwen? Maak dan duidelijke afspraken of wijk uit naar een andere locatie. Claim ook je eigen ruimte. Eens dagje aan de keukentafel werken is geen probleem, maar werk je vaker thuis dan moet je werkplek aan dezelfde eisen als op kantoor voldoen. Die Arbo-voorschriften zijn er immers niet voor niets. Zorg dus minimaal voor een goede stoel en een bureau op de juiste hoogte.

 

3. Maak het gezellig

In de kantoortuin is er altijd wel geroezemoes. Deel je een kamer, dan moet er consensus zijn over al dan niet muziek… en welke dan. Kijk, dat is nou één van de voordelen van thuiswerken. Maak het gezellig en zorg voor jouw favoriete arbeidsvitamientjes via radio of Spotify. Of kijk eens hoe het werkt zonder achtergrondgeluid, misschien is dat rapport ineens zo klaar!

 

4. Kom in beweging

Dat we te veel zitten en te weinig bewegen gedurende de werkdag is nu wel bekend. Staand vergaderen, een bureaufiets of yogalessen in de lunchpauze zijn prima initiatieven, maar dat lukt lang niet bij iedere werkgever. Ook een wandeling in de lunchpauze is geen echt alternatief wanneer je op een uitgestrekt bedrijfsterrein werkt.

Thuis is dat anders. Doe een boodschapje in de lunchpauze of verdeel je werktijd zo dat je tussendoor een uurtje naar de sportschool kunt. Pak je matje, zoek een yogales op YouTube, doe in alle rust je oefeningen en de oplossing voor dat lastige probleem dient zich ineens als vanzelf aan!

 

5. Zet social media op mute

Handig om contact te houden maar wel afleiding nummer 1: social media. Zet gewoon alle piepjes en alerts uit en bepaal een aantal momenten waarop je kijkt en antwoord gaat geven. Dat is trouwens niet alleen handig als je thuiswerkt. Een uitzondering op de mute-regel is wellicht de Microsoft instant messaging Lync. Ben je gewend om via Lync informatie uit te wisselen met je collega's, dan kan dat thuis ook handig zijn. Wil je écht ongestoord aan dat rapport of projectplan werken, zorg dan voor een adequate statusmelding in je agenda. Outlook neemt deze automatisch over in Lync.