Bestaat hij nu wel of niet?

Door Dik van Leeuwerden - 8 oktober 2014

Bestaat hij nu wel of niet? Dat is, zo medio oktober, een veelgestelde vraag. En dan hebben we het niet over Sinterklaas of Zwarte Piet. Nee, niet schrikken, ik ga de ‘Zwarte Pieten-discussie' hier niet behandelen. Ik heb er wel een mening over maar die is deze plaats niet relevant.

 

Toch krijg ik op alle seminars en cursussen over de Werkkostenregeling ook de vraag - Bestaat hij nu wel of niet? - voorgeschoteld. Het gaat dan over de fiets van de zaak. Blijft de regeling nu wel of niet bestaan? Een deelnemer aan een WKR-seminar zei dat hij de Belastingdienst had gebeld en dat die had gezegd dat de fiets van de zaak-regeling volgend jaar niet meer bestaat. Op dezelfde bijeenkomst overlegde een deelneemster een krant van die dag waarin met dikke letters werd gemeld dat de fiets van de zaak volgend jaar nog steeds van toepassing is.

 

Weg fiscale fiets!

Wie heeft er nu gelijk? Het gekke is, dit is afhankelijk van de kant waarvan je het bekijkt. Beide deelnemers aan ons seminar hebben gelijk. Je moet alleen de fiscale regeling en de arbeidsvoorwaarden wel los van elkaar zien: Dat de fiscale regeling wijzigt, wil niet zeggen dat je zo maar je arbeidsvoorwaarden kunt aanpassen en de fiets van de zaak kunt schrappen.

De fiscale fietsregeling bestaat volgend jaar niet meer. Iedereen is dan over op de WKR en er zijn geen regels meer voor vergoedingen en verstrekkingen. Dus niks geen eisen meer van 50% gebruik voor woon-werk verkeer, eens per drie jaar deelnemen en maximum bedragen van € 749 en € 82.

Wil een werkgever een fiets vergoeden aan zijn werknemer, dan kan dat onder de WKR. Punt is wel dat die vergoeding tot het loon behoort en niet onder de gerichte vrijstellingen en/of nihil waarderingen valt. En daar zit ‘m de kneep. Omdat veel fiets van de zaak-regelingen spreken over ‘fiscaal voordelig voor de werknemer, ' kun je als werkgever niet anders dan het vergoeden van de fiets ten laste van je vrije ruimte brengen. Kom je boven die vrije ruimte, dan wordt die fiets voor de werkgever opeens 80% duurder. Niet echt budgetneutraal zoals je als werkgever met een uitruilmodel zou willen.

 

Duurder is geen punt!

Heb je vrije ruimte over, dan is het wegvallen van deze fiscale regeling een mogelijkheid je arbeidsvoorwaarden te optimaliseren. Wil je eens per jaar een fiets vergoeden? Geen punt. Duurder dan € 749 en nooit gebruikt voor woon-werkverkeer? Geen punt. Ten laste van de vrije ruimte en het kost niets extra's. Een goede bewaking van je vrije ruimte is wel een voorwaarde. Werkgevers kunnen nog steeds een fiets van de zaak-regeling hebben.

Maar het is wel aan te bevelen het echt een regeling te laten zijn. Leg vast wat de maximale vergoeding is, wie mag deelnemen en hoeveel tijd er tussen moet zitten. Anders kan het wel eens voorkomen dat aan het eind van het jaar het budget op is en werknemers dat jaar niet meer kunnen deelnemen.

Het enige wat dan nog rest is toch maar vragen aan Sinterklaas. En wat die zegt hoor je in deze MP3.