SM op het werk?

Door Nel van Holst - 24 juni 2015

Op het terras, bij de tramhalte, in de trein en zelfs in bed: voor velen van ons is het heel gewoon om écht overal en altijd even op de smartphone te kijken. Bellen doen we nauwelijks. De telefoon houdt ons verbonden met Social Media.

 

Is er al gereageerd op de foto die je zojuist op Facebook plaatste? Gaat de wedstrijd morgen door of meldt de coach al de afgelasting op WhatsApp? Wat zeggen ze op Twitter over de verkiezingen? Zijn er nieuwe vacatures bij gekomen op Linkedin? Wat moet je lezen volgens Blendle? Wat is er nieuw op YouTube ? Wat gaat er deze week in de aanbieding? Zijn er nieuwe mailtjes?

Uitzonderingen daar gelaten wordt het natuurlijk niet gewaardeerd wanneer je ook op je werk voortdurend bezig bent met het checken van berichten op je smartphone. De meeste werknemers zijn dan ook ‘gewoon' bezig met hun werk.

 

Tussendoortje

Voor beeldschermwerkers kan het anders liggen. Tussen het afwerken van berichten in de mailbox en het opzoeken van informatie via Google wordt – kijk maar in de tijdlijn van je collega/FB-vriend – is een uitstapje naar een niet (helemaal) zakelijke internetbestemming snel gemaakt.

Veel bedrijven hebben in het nabije verleden dan ook restrictief beleid voor het gebruik van internet voor privédoeleinden ingesteld. Binnen veel organisaties bestaan ook richtlijnen voor het gebruik van sociale media door medewerkers als het gaat om bedrijfsinformatie.

 

Sociale bedrijfsmedia

Parallel loopt de beweging om social media juist in te zetten voor bedrijfsdoeleinden. Een Facebookpagina promoot het bedrijf en het is natuurlijk fijn wanneer zo veel mogelijk medewerkers nieuwtjes delen. Vacatures en nieuwtjes worden gepost op Linkedin en razendsnel verspreid via de collega's.

Zo maakt het bedrijf dus gebruik van de privé-netwerken van hun medewerkers. Op basis van vrijwilligheid, dat wel natuurlijk. Je hoeft niks te delen…. Maar wel een beetje gek als je het niet doet natuurlijk! Vaak blijkt dan juist de kracht van social media. Lokale acties (zoals die van ADP) kunnen uitgroeien tot mondiale initiatieven. Want enthousiasme is aanstekelijk, zeker onder colllega's.

 

Bredere blik door social media

Veel jonge mensen gaan met grote vanzelfsprekendheid om met deze ontwikkeling. Vooral bij hoger opgeleide jonge medewerkers < 35 lopen werk en privé naadloos in elkaar over. Voor deze groep is het heel gewoon om in het weekeinde een vacature via Linkedin te delen of op Facebook een zakelijk succes te melden. Moet je dan als werkgever moeilijk doen als Facebook en Twitter ook op het werk openstaan? Mijn gevoel - ik ben niet alleen zoals uit dit artikel blijkt - zegt van niet!

Social media kunnen mensen immers ook een bredere blik, meer kennis en meer kennissen opleveren. Uit betrouwbaar onderzoek blijkt bovendien dat HR-professionals per week toch ook al snel een uur of 3 op social media te vinden zijn.

Wedden dat bij jou zakelijk en privé daarbij ook door elkaar lopen?