Werkkostenregeling: stilte voor de storm?

Door Dik van Leeuwerden - 3 april 2014

Het bekende gezegde 'Stilte voor de storm' is helaas ook op het vakgebied van HR en salarisadministratie van toepassing. Ik heb het dan natuurlijk over de Werkkostenregeling (WKR). Komt ie er wel of komt ie er niet? Nou, die vraag is redelijk simpel te beantwoorden. Hij is er al vanaf 1 januari 2011! Maar wat gaat er mee gebeuren?

 

Heel treurig

Goed beschouwd is het heel treurig dat bijna 5 jaar na introductie van de WKR op Prinsjesdag 2009 we nog steeds geen volledige duidelijkheid hebben. Veel werkgevers zitten te wachten op meer duidelijkheid. En als ik zeg veel dan is dat echt veel. Meer dan 75% van de werkgevers die via de systemen van ADP hun HR- en salarisadministratie verwerken moet nog over stappen op de WKR.

Schuilen zij voor de storm of blijkt het slechts een flauw briesje te zijn? De vergelijking met te vroeg of geheel ten onrechte gegeven weer alarmen gaat op. Hoe vaak hebben we niet code rood of oranje gehoord en blijkt het ergens in Nederland wel te regenen of sneeuwen maar zeker niet in die mate die is voorspeld.

 

Onbetrouwbare overheid

Op de studiedagen die ADP organiseert vragen wij regelmatig aan werkgevers waarom zij nog niet zijn overgestapt. "Onbetrouwbare overheid" "onduidelijke regelgeving" en "dreiging van wijzigende regelgeving" zijn veel voorkomende motieven.

Voor 1 april 2014 zou de overheid duidelijkheid geven. Dat is dus niet gelukt. Wisseling van Staatssecretaris zou je denken. Maar is dat zo? Of worden 'we' het gewoon niet eens over wel of geen 'noodzakelijkheidscriterium'? Op zich een goed uitgangspunt, maar wel met nuanceringen. Zoals ook vermeld in de reactie van ADP naar aanleiding van de internetconsultatie in mei 2013. Wanneer zegt u? Ja, mei 2013! Toen was overigens toegezegd dat er duidelijkheid zou zijn in de zomer van 2013 en definitieve wetteksten met Prinsjesdag 2013.

 

Aanpakken!

De oplossing is wat mij betreft simpel. Op z'n Rotterdams dan maar. Aanpakken! Allereerst de overheid. Eén methode van verantwoorden met een afrekening per jaar, herstel van symmetrie tussen vergoedingen en verstrekkingen en meer duidelijkheid vanuit die overheid wat er op administratief boekhoudkundig gebied minimaal verwacht wordt en je komt al een heel eind. Voor sommige zaken zoals computers, smartphones en tablets wellicht een onderscheid. Alleen als de werkgever het volledig betaalt en het aannemelijk is dat het apparaat voor het werk wordt gebruikt blijft het buiten de heffing.

Maar ook de werkgevers moeten beginnen. Inventariseren en analyseren al die vergoedingen en verstrekkingen en niet anticiperen op verlenging van het overgangsrecht of afschaffen van de WKR. Beide opties lijken mij overigens zeer onverstandig.

 

Voordeel van de WKR?

Dat werkgevers moeten beginnen moet naar mijn mening ook gedreven zijn uit beheersing van loonkosten. Waarom nog bruteren als je onder de WKR zaken ten laste van je vrije ruimte kunt brengen? Uit de evaluatie van de WKR van eind 2012 blijkt dat het overgrote deel van de werkgevers die op dat moment over waren gestapt op de WKR dit hadden gedaan omdat het financieel voordeliger uit pakte.

Kortom meer dan voldoende motieven om niet te denken dat het wel over waait of te schuilen voor de storm, maar om vanuit alle geledingen aan de slag te gaan en per 2015 over te stappen op de WKR.