Wat doe jij eigenlijk de hele dag, als manager?

Door Saskia Uit den Bogaard - 24 juni 2015

Manager. Ik heb de definitie van het woord eens gegoogled op internet. Dan vind je dus: "Beroep van iemand die leiding geeft", "Leidinggevende die richting geeft aan processen, mensen en middelen om bepaalde doelstellingen te bereiken", "Administrateur, beheerder, bestuurder, leider, ondernemer, impresario" of "Iemand die managementactiviteiten beoefent".

 
 

Helaas... niet de baas

Ja, maar... Wat DOE je dan de hele dag? Manager zijn. Iets wat niet echt tot de verbeelding spreekt als je als kind nadenkt over wat je wilt gaan doen als je later groot bent. Zoals de zoon van een collega die riep dat zijn vader als manager "de hele dag koffie drinkt". Laat ik nu net niet van koffie houden.

Gelukkig houdt het iets meer in dan dat, anders zou ik in de ogen van dit kind totaal ongeschikt zijn als manager. Ik dacht vroeger zelf altijd dat ik als manager de baas kon zijn. Niets is minder waar als ik het vergelijk met hoe ik die rol nu invul. Want de baas ben je alleen als je eigenaar van het bedrijf bent of als je in het leger zit. Of als je een huisdier hebt.

Maar feit blijft dat niet alleen kinderen moeite hebben om zich voor te stellen wat een manager nu eigenlijk doet. Een deel van de werknemers in een bedrijf ziet een manager alleen als noodzakelijk kwaad, en ander deel verwacht dat je alle besluiten neemt en weer een ander deel gebruikt je om dingen voor elkaar te krijgen bij andere afdelingen. En dat klopt in alle drie de gevallen. Naast die andere honderdduizend dingen die je doet. Ik heb zelf geen kinderen, maar dat wordt des te meer gecompenseerd door het aansturen van een groot team.

 

Van alle markten thuis

Als manager word ik geacht om van alle markten thuis te zijn, en dat ook nog eens elke keer op het juiste moment. De ene keer ben je coach voor een medewerker die in een lastige werksituatie zit, de andere keer ben je politieagent om te vertellen dat wat hij of zij gedaan heeft toch écht niet kan. De ene keer psycholoog omdat er een werk/privéconflict is, de andere keer kapitein omdat men van jou verwacht dat je de juiste koers aangeeft.

De volgende keer moet je inhoudelijk in een case duiken omdat je een klant moet gaan uitleggen waarom het fout gegaan is, de keer daarop moet je hoog over rapporteren over de 6 initiatieven die binnen de afdeling lopen. En dan heb ik het nog niets eens over beslissingen nemen op allerlei vlakken, sollicitatie-, voortgangs-, beoordelings- en functioneringsgesprekken, de interne en externe visitekaartje van je afdeling zijn, je team verdedigen tijdens bijvoorbeeld de budgetgesprekken, escalaties afhandelen, of de maandelijkse rapportages en vergaderingen.

Vooral veel vergaderingen, want met een multidisciplinair team ben je overal wel bij betrokken. Dus zit je in iedere werkgroep die samenkomt. Bovendien wordt er, hoewel niet al mijn collega's het daar mee eens zullen zijn, vaak van je verwacht dat je als eerste binnen bent en als laatste weg gaat.

 

Praten en de klappen opvangen

Manager zijn is dus niet voor iedereen weggelegd. Je moet het leuk vinden om met van alles bezig te zijn, maar hoeft niet specifiek heel diep in de inhoud te zitten. Je moet veel vergaderen en rapportages maken, er zit een belangrijke administratieve kant aan. Tevens is manager zijn veel praten, heel veel praten. Verantwoordelijkheid nemen moet ook hoog op je lijstje staan, dus moet je ook bereid zijn om de klappen op te vangen.

Kortom, dat doe je dus allemaal als manager. 24x7. Want die leuke telefoon van de zaak wordt wel geacht aan te staan. Ook in het weekend, als er iets mis is. Past bovenstaande omschrijving bij jou? Dan zou ik serieus overwegen om een sollicitatiegesprek met jezelf te voeren. En dan lekker gaan managen. Want op de vraag of het dan eigenlijk wel leuk is, is het antwoord wat mij betreft: Ja! 

Net als met kinderen, je krijgt er een hoop voor terug!