Wist je dat dan niet?

Door Dik van Leeuwerden - 24 juni 2015

Hoe vaak wordt aan u deze vraag gesteld? Ik hoor het de laatste tijd steeds vaker. Niet omdat ik fiscaaltechnisch zaken mis, maar meer in zijn algemeenheid. De reden is o.a. omdat ik geen Facebook-account heb.

 

Delen

Bijna alles wat we tegenwoordig willen delen plaatsen we op Facebook of andere social media. De training van de sportclub afgezegd vanwege de slechte omstandigheden? Dat had je kunnen weten als je op de Facebook-pagina van de vereniging kijkt. Even bellen, bij iemand langsgaan of desnoods een SMS of e-mail is zeker niet de trend.

 

Hier en nu

En natuurlijk realiseert (bijna) iedereen zich dat de halve wereld mee kan kijken en dat daar wellicht allerlei gevaren aan vastzitten. Als ik in mijn jongere jaren wel eens een nachtje 'doorhaalde' of op een leuk feest was geweest ging ik ook niet midden op straat staan roepen wat ik die avond ervoor allemaal gedaan had. Nu is dat anders. Als je je belevenis niet direct deelt, loop je hopeloos achter. Het gaat om het delen hier en nu en iedereen mag 'live' meegenieten met wat je aan het doen bent. Gaan we op vakantie? Zodra we in de auto zitten moet iedereen zien waar we zijn en waar we naar toe gaan.

 

Social Media

U denkt misschien dat ik als een oude knorrige man begin te klinken die niet mee wil in de vaart der volkeren. Nee hoor, ik zie ook wel de voordelen van social media. Zeker voor bedrijven kan het direct delen van informatie/ideeën via een (intern) netwerk heel productief werken, zo blijkt uit onderzoek.

Wat ik wel een vreemde paradox vind is dat 'we' dus steeds meer informatie delen, maar ons tegelijkertijd druk maken om onze 'privacy'. Het onderwerp is niet uit de actualiteit te krijgen. Luistert de overheid nu wel of niet telefoongesprekken af? En zo ja, welke dan wel en welke niet? En wie doet dat in opdracht van wie? Ik vrees overigens dat we op deze vragen nooit antwoorden zullen krijgen.

 

Privacy en HR?

Wat betekent dit eigenlijk voor u als HR-professional? Weet u precies wat u mag vastleggen van uw werknemers? Mag u social media gebruiken om sollicitanten te screenen? Wat legt u vast bij een zieke werknemer? Heeft u dat ook wel eens, dat u belt met een willekeurige helpdesk en dat u vooraf een vriendelijke stem hoort zeggen "dat dit gesprek vanwege trainingsdoeleinden kan worden opgenomen"? Hoe zit het dan met uw privacy en met die van de medewerker? Een grote elektronicawinkel is recent teruggefloten omdat zij ten onrechte camerabeelden van haar medewerkers had gemaakt...

 

Do's en Don'ts bij Privacy

We leven in een tijd van (steeds minder?) privacy en iedereen heeft het erover. Reden te meer om bij deze blog enkele do's en don'ts voor u als werkgever te publiceren zoals ze recent door het College Bescherming Persoonsgegevens zijn gepubliceerd.