Digital Marketing en HR?

Door Eugene Commandeur - 25 oktober 2013

Kladderen op muren. Het bestaat al eeuwen. Sinds mensenheugenis heeft de mens de behoefte om zich uit te drukken. Dat zoiets vroeger op rotswanden gebeurde is logisch: die waren er in overvloed. Wij, nieuwerwetse aardbewoners, gebruiken daar nu de digitale muren voor. Niets nieuws onder de zon dus.

 

Onlangs was ik jarig. En dan krijg je felicitaties in allerlei vormen. Mijn muur werd dus ‘beklad'. Heel veel berichten, plaatjes en filmpjes van Facebook-vrienden, emailberichten van bedrijven waar je een 'relatie' mee hebt, whatsappjes, belletjes en bezoek van familie en vrienden. Bijna eindeloos en allemaal even welkom!

 

Facebook

De felicitatie via Facebook gaat bijna automatisch. Soms vind ik het zelfs gênant om iemand op die manier te feliciteren. Onpersoonlijker kan eigenlijk niet. Je hoeft er niet eens meer bij na te denken! En wat nu als je als ontvanger die felicitatie niet 'liket' of 'vind-ik-leukt', dat even terzijde ;)Toch voel je je als gever en ontvanger een beetje verbonden met die andere persoon. Toch? Als dat niet het geval is bestaat ook nog de mogelijkheid tot ontvrienden maar dat is niet waar ik nu over wil hebben.

 

Gefeliciteerd door een bedrijf?

18 oktober. Al jaren rondom de herfstvakantie. Al jaren ook felicitaties aan mijn adres. Zoals gezegd: ook van bedrijven. Ja, een bedrijf kan je feliciteren. Dan heet het Emailmarketing, CRM of Lead Nurturing. Beroepsgedeformeerd als ik ben neem ik ze natuurlijk extra onder de loep. Ik noem er een paar:

  • De gewone gefeli-email
    Zoals die van Wehkamp. "Van harte met je verjaardag!" Leuk plaatje maar verder niets bijzonders. Er stond niet eens een afzender onder de mail. Als je dan op de persoon of de mens gaat zitten mag de afzender wel genoemd worden.
     
  • Het kaartje thuis
    Van T-Mobile. Dat doen ze al jaren. Ik ben al jaren klant tenslotte. Het wordt wel wat minder in het oog springend, maar ze doen het wel! Die roze opblaas-Hoera gebruiken we nog steeds. Blijft leuk! Blijf ik er klant door, niet perse. Maar toch. Hier trouwens ook geen naam onder. Anders dan T-Mobile.
     
  • De niet zo gewone gefeli-mail
    Deze is van Menzis afkomstig. Van harte gefeliciteerd en blaas de kaars uit? Echt? Ik was meteen getriggerd. Vooral omdat Menzis 50ct doneert aan de Stichting Spieren voor Spieren. Kijk! Als je ‘t op die manier aanvliegt, ben ik al snel om hoor. De uitvoering is misschien wat omslachtig (video met een kaars, adres invullen, actievoorwaarden verplicht etc.) Toch vind ik zo'n actie uiterst sympathiek. Zouden meer mensen moeten doen, om maar in marketingsferen te blijven.
 

De H van HR

Nu even van Digital Marketing naar HR. Wat is de link? Want.. wat weet ik nou van HR? Niet veel. Wat weet ik van Digital Marketing? Wel veel. Zeker niet alles maar best veel.

Ik durf te stellen dat Online marketing, Digital Marketing of hoe je het wilt noemen, in sommige gevallen niet heel veel verschilt van HR. Werving en Selectie laat ik het gemak even buiten beschouwing. Dat daar ook nog veel te winnen valt blijkt wel uit het recente whitepaper van ADP over Social Media bij HR Professionals. Nee, ik bedoel hier dat je op de relatie kunt 'zitten'. Op de mens dus. Figuurlijk dan. Want ook dat is HR toch? De 'H' van HR staat niet voor niets voor 'human'.

 

Gefeliciteerd!

Laat ik de draad van de felicitaties weer even oppakken. Het digitale marketing- stuk dus. Het gaat mij hier puur om het tonen van interesse én kennis van de mens. Benieuwd zijn naar wWat hem/haar beweegt, interesseert en bezighoudt. Even dat belletje na een geboorte van een nieuwe wereldburger, een berichtje als iemand geslaagd is voor zijn of haar rijbewijs, die ene collega die het VPS-examen heeft gehaald of zo maar een bedankje als iemand iets voor jou gedaan heeft. En ga zo maar door.

Daar valt dus ook "gefeliciteerd met je verjaardag" onder. Ik hoor het eigenlijk nooit om me heen. "M'n werkgever heeft me een kaartje gestuurd". Of dat iemands werkgever z'n werknemer op een andere manier feliciteert. Doen bedrijven daar niet aan? Of vertellen we het niet? Is iets (door)vertellen dan toch lastiger dan een ‘like' of een retweet.?

 

Bij ADP Nederland is het al jaren de gewoonte dat de CEO, de eindbaas, jou een kaartje stuurt op je verjaardag. Handgeschreven. Naar je huisadres. Ook dat is 'interesse' tonen net als de voornoemde belletjes of emailtjs. Hoe minimaal het misschien ook lijkt, er wordt toch tijd voor vrij gemaakt om jou op je verjaardag te feliciteren en die krabbel op dat kaartje te zetten.

Dat is 'verbinden' en dat wordt gewaardeerd door jouw ‘human resources'. Het gaat tenslotte om het gebaar.

Wat is eigenlijk jouw reden om het niet te doen?