Milieubewuste meevaller?

Door Marco Hennekam - 18 oktober 2013

Natuurlijk hebben we allemaal het beste voor met het milieu. Het wordt ook steeds gewoner om je op dat vlak actief, zeg maar 'milieusparend', op te stellen. De techniek helpt, thuis en op het werk. Informatie-uitwisseling gaat zoveel mogelijk digitaal en als het even kan vergaderen we met een conference call. Dat spaart kostbare tijd en energie. En natuurlijk ook kosten, een niet te verwaarlozen aspect.

 

Toch ben ik - niet verder vertellen - toch altijd blij als het najaar aanbreekt. Dat is voor het Kenniscentrum ADP de tijd dat we het land in trekken om salaris- en HR-professionals tijdens seminars bij te praten over nieuwe regelgeving op hun vakgebied. Presenteren, mensen ontmoeten en... weer eens wat kilometers maken. Zwolle, Eindhoven, Amsterdam: Nederland is mooi en heeft ook beste goede wegen kan ik u vertellen. Zeker nu je helemaal legaal lokaal 130 km per uur mag rijden!

 

Bescheiden keus auto van de zaak

Deze optredens in het land waren voor mij ook altijd het ultieme argument om (nog) niet te kiezen voor de schone elektrische auto. Die zou weliswaar prima voldoen voor woon-werkverkeer maar ja, die seminars in het land. Dat zou toch lastig worden met een beperkte actieradius.

Dat het aantal oplaadpunten snel aan het groeien is liet ik voor het gemak even buiten mijn redenering. Want ja, door de kosten van zo'n 0-emissie-model is de keuze voor de leaserijder nog steeds bescheiden….

Toen ik een tijdje terug dan ook aan een nieuwe auto toe was, kwam er toch een lekker ruim familiemodel met verrassend sportieve eigenschappen. Daarvoor betaal ik (veel) meer bijtelling dan voor een vergelijkbaar elektrisch ofwel 0-emissiemodel maar ja, elektrische auto's zijn relatief duur en die korting op de bijtelling voor elektrische auto's zou toch een tijdelijke zaak zijn? Zo sus ik mijn geweten.

 

Bijtelling auto van de zaak valt mee

Als iemand die zijn brood verdient met het bijhouden en uitleggen van voortdurend veranderende wet- en regelgeving had ik het moeten weten.

Al spittend in een uitgebreide brief van staatsecretaris Weekers (pdf, 5.6Mb) lees ik op bladzijde 18 dat de bijtelling van 7 procent - voor zogenaamde 0-emissie auto - per 1 januari 2014 mogelijk wordt vastgesteld op 4 procent .

Dezelfde dag hoor ik van een collega dat er in haar straat maar liefst 2 oplaadpunten voor elektrische auto's worden geplaatst. Resultaat van een aanvraag van haar ondernemende buurman. Die blijkt hiermee niet alleen zijn parkeerprobleem op te lossen, maar ook vrijwel gratis te gaan rijden. Hij maakt namelijk slim gebruik van de stimuleringsmaatregelen. Zo wordt het een stuk makkelijker om ook als automobilist het milieu voorop te stellen. Voor mij een goede les!

En nu maar hopen dat de wet deze voordelen nog biedt wanneer het weer mijn beurt is om een nieuwe leasewagen uit te kiezen.

Wat zou voor jou de doorslag geven om elektrisch te gaan rijden?