Soms valt alles samen

Door Caroline Romeyn - 9 september 2013

Ook productontwikkelaars hebben momenten dat alles klopt. Of is er soms een vraag niet gesteld? Scrum Master Caroline Romeyn over de vraag achter de vraag.

 

Soms is alles zoals het moet zijn. Dat hadden we bij één van de vorige Sprints. De onderwerpen, in Scrumtaal User Stories, konden we heel snel en zonder problemen afwerken. Fijn, want als ontwikkelaar maak je regelmatig mee dat de oplossing die je wilt bouwen meer werk is dan geschat. Of lastiger dan je denkt. Dat is niet leuk, maar ‘a fact of life.' Maar dit keer verliep alles voorspoedig.

 
 

Ook tijdens de sprintdemo die we daarna aan de stakeholders gaven bleek geen verschil van inzicht. Verschil van inzicht is vaak het signaal om door te gaan vragen. Want het blijft lastig om de vraag achter de vraag naar voren te krijgen.

Je kent vast wel de tekening met de schommel. Deze stamt uit 1989 maar tot op de dag van vandaag gaat het op. En echt niet alleen bij het ontwikkelen van software bij ADP.

 
 

Als productontwikkeling ADP Workforce werken we er hard aan en leren het steeds beter om uit te gaan van het laatste plaatje. Scrum is daar, door de nauwe samenwerking met de klanten, een hele goede methode voor. Het is voor iedereen, ADP en de klanten, nog wennen en er gaat best nog het één en ander mis. Denk aan te snel iets toe zeggen. Of toch niet voldoende duidelijk hebben wat nu precies de aanvraag is. Of een aanpassing in de klantenwens die niet aan ons wordt doorgegeven. Zo zijn er nog wel meer dingen.

 
 

Maar niet bij die ene Sprint, daar viel alles samen. De samenwerking in de teams en met de klanten verliep goed, de User Stories waren op tijd af en de stakeholders kregen wat ze hadden gevraagd. Dat gaf bij iedereen zo'n goed gevoel dat het jammer was dat de Sprint er op zat. Nu maar op naar meer van dit soort Sprints. Met z'n allen komen we er wel.