En u bent?

Door Robbert Remmers - 4 juli 2013

Onlangs gaf ik tijdens één van de ADP Roadshows een presentatie over ADP Mobile en andere nieuwe producten en services van ADP. Aangekomen bij het laatste deel van mijn presentatie gewijd aan employment screening, het screenen van nieuw of bestaand personeel, stelde ik de vraag: "Wie van u screent nieuwe en/of bestaande medewerkers?"

 

Daarop staken van de circa 30 aanwezigen slechts 2 toehoorders hun hand op. Nou kan het zijn dat de rest van de aanwezigen daadwerkelijk geen controles uitvoert. Waarschijnlijker is echter dat niet helemaal duidelijk was wat er nu precies onder screenen wordt verstaan. Want screenen we uiteindelijk niet allemaal als we een nieuwe medewerker in dienst nemen?

 

Waarom screenen?

Ik beperk me in deze blog tot het screenen van nieuw personeel. Wanneer U als HR-professional een kandidaat tegenover u hebt zitten voor een in te vullen vacature, heeft u vast zijn of haar CV al doorgenomen en daar ongetwijfeld nog vragen en opmerkingen over. Daarnaast krijgen sollicitanten ook vaak het verzoek om een identiteitsbewijs in de vorm van een paspoort of ID-kaart mee te nemen, samen met relevante behaalde diploma's en certificaten. Want hoe weet u anders wie u tegenover u heeft zitten?

 

Onwaarheden in CV

Met sollicitantinformatie als het ID, het CV en de aanwezige diploma's denkt u waarschijnlijk aan de veilige kant te zitten. Maar hier bevindt zich toch het spreekwoordelijke addertje onder het gras. Helaas is gebleken uit een relevant onderzoek uit 2012 dat in 70% van de CV's ‘onwaarheden' staan, waarvan maar liefst 15% bestaat uit keiharde leugens!

Dit dit is iets waar u, zonder grondig onderzoek, nooit achter zult komen, met alle vervelende gevolgen van dien. De alsmaar voortslepende crisis werkt het frauderen met de CV's en de diploma's nog meer in de hand. Sterker nog, de fraude op het gebied van werkervaring en diploma's is afgelopen jaar zelfs toegenomen met 15%!

 

Tijd voor actie!

Wilt u zeker weten dat u met de juiste kandidaten verder gaat, dat ze op de juiste plek terechtkomen binnen uw organisatie en dat ze de juiste kwaliteiten en vaardigheden bezitten als dat zij pretenderen te bezitten? Start dan met het actief screenen van deze nieuwe medewerkers. U kunt zelf screenen maar uiteraard kunt u dit ook uitbesteden. Screenen kan op vele fronten, de meest voorname zijn de volgende controles

  • ID
  • (internationale) diploma's
  • Werkervaring
  • VOG
  • Kredietwaardigheid
  • Integriteit
 

Fraude met referenties

Maar loopt u nu echt zoveel risico wanneer u niet grondig screent? Ik denk van wel ja en ik zal u uitleggen waarom. Wist u dat er in NL steeds meer postbusuniversiteiten gesignaleerd worden? Dit zijn ‘organisaties' waar tegen een x bedrag een diploma gekocht kan worden, van bijvoorbeeld een HBO diploma Bedrijfskunde tot een MBA. Deze zijn niet van echt te onderscheiden waardoor u gemakkelijk misleid wordt.

Als u dit al vreemd vindt, deze vorm van fraude bestaat zelfs voor referenties! Via websites als www.careerexcuse.com kun je referenties kopen, inclusief website, e-mailadres en telefoonnummer. Ik zou zeker eens een kijkje nemen op deze website. Vooraf screenen vergt inderdaad een (kleine) investering. Maar u laat op deze manier niets aan het toeval over en u voert een gedegen en professioneel recruitmentbeleid. Ik zeg dus: ga voor zeker!