Verkeersborden

Door Marcel de Dood - 24 juni 2013

 

Niemand die ze leest

Toen Thijs, mijn oudste zoon een jaar of vijf was, lette hij goed op achterin de auto. Papa, je mag hier maar 100 rijden. Papa, er kan een hert oversteken. Papa, er zijn hobbels in de weg. Je rijdt op een voorrangsweg. Er komt een rotonde aan. Pas op, er is een begraafplaats hier. Wat zeg je nou? Pas op, er is een begraafplaats hier. Aha, wegwerkzaamheden!

 

Overstekend wild

Met zo'n kind van vijf word je je heel bewust van de onzinnigheid van de meeste verkeersborden. Zonder serieus op verkeersborden te letten, rijd ik probleemloos 30.000 kilometer per jaar. Juist als je bewust ieder bord ziet en erover nadenkt, wordt het gevaarlijk.

Neem zo'n bord over overstekende herten. Dat kan best gevaarlijk zijn, dus moet je goed opletten. Maar is het gevaar van de herten groter dan dat er ineens een auto stilstaat op de weg, een tegenligger gevaarlijk inhaalt of dat er een tak op de weg ligt?

Vast niet, dus je kunt maar beter altijd goed opletten en op alles voorbereid zijn als je op de weg bent. Zo bezien zijn de meeste verkeersborden overbodig of alleen gewenst bij tijdelijke situaties zoals bij wegwerkzaamheden. Sterker, hoe minder verkeersborden je plaatst, hoe meer de echt belangrijke opvallen.

 
 

Nutteloze procedures en werkinstructies

Zo is het ook op het werk. De meeste werkzaamheden en procedures voor medewerkers of klanten spreken volledig voor zich en zijn na enige training goed te volgen. Toch hebben kwaliteits- of documentatieafdelingen de neiging om werkinstructies volledig uit te schrijven in dikke handboeken, helpteksten of uitgebreide handleidingen.

Niemand die het leest, met als vervelend gevolg dat ook de belangrijke instructies voor bijzondere gevallen niet opvallen. Grote kans dat de makkelijkste besparingen in iedere organisatie behaald kunnen worden, door te stoppen met het onderhoud op nutteloze documentatie en handleidingen.

Hoewel, de kans is nog groter dat ze toch al niet onderhouden werden.