WKR maakt het er voor de werkgever niet gemakkelijker op

Door Marco van Ruiven - 6 mei 2013

Capricorn Security Service is aan het proefdraaien met  de werkkostenregeling. Directeur Marco van Ruijven van het beveiligingsbedrijf doet verslag over aanleiding en voortgang.

 

"Wij leveren 24/7, onze mensen werken voornamelijk op locatie en komen vrijwel nooit naar kantoor. Juist daarom vinden we het belangrijk om zo min mogelijk onduidelijkheden te laten bestaan en om zo transparant mogelijk te zijn. Bovendien hebben we ervoor gekozen zoveel mogelijk kosten via de salarisadministratie te verwerken. Dat betekent dat we dus ook direct via de salarisadministratie afrekenen met de fiscus. Wat ik steeds weer te horen kreeg op seminars die ik volgde over de WKR was de waarschuwing: onderschat de invoering niet en begin er als werkgever tijdig mee. Zelf had ik er bovendien niet meteen een vertrouwd gevoel bij. Mijn eerste indruk was dat de WKR een regeling was, die meer vragen opriep dan beantwoordde. 

Onze adviseur bevestigde vervolgens al snel de eerste indruk ‘WKR maakt het er voor de werkgever niet gemakkelijker op' ‘‘Voor ons aanleiding om kritisch door de financiële administratie te lopen.

 

Administratie aanpassen

We wilden dat het zo werd ingericht dat we op ieder moment konden meten of we binnen de 1,5% werkkosten zouden blijven, omdat je 80% loonheffing moet betalen over het bedrag waarmee je de 1,5% overstijgt. De voornaamste conclusie uit de analyse van ADP was dat onze salarisadministratie al uitermate transparant was.

Dat maakte het meteen een stuk gemakkelijker niet boven de 1,5% te komen Bepaalde boekingen moesten wel anders. ADP heeft daarom kritisch gekeken welke kosten er regelmatig voorkwamen, geadviseerd hoe deze te koppelen aan grootboekrekeningen en vervolgens deze grootboekrekeningen weer te koppelen aan looncodes die speciaal zijn aangemaakt ten behoeve van de WKR-regeling.

 

Onbezorgd

Met een druk op de knop wordt nu meteen duidelijk  of we met de werkkosten binnen de marge van 1,5% zitten. Vanwege de manier waarop de salarisadministratie altijd al was ingericht liepen we ook al voor de WKR weinig  risico.  Maar het is altijd prettig  als je in je gevoel wordt bevestigd dat je op de goede weg zit.  Ik ben ervan overtuigd dat wij de invoering van de WKR onbezorgd tegemoet kunnen zien." 

 

Over het bedrijf

Capricorn Security Service werd in 1994 opgericht en ontwikkelde zich in de afgelopen bijna 20 jaar van een traditioneel beveiligingsbedrijf tot een ‘specialist in veiligheid en vertrouwen', die zich richt op het creëren van een veilige werkomgeving voor particulieren, organisaties en het personeel van die organisaties. Het bedrijf met 140 medewerkers en 6 teamleiders staat onder leiding van een algemeen directeur, een commercieel directeur en een directeur personeelszaken en kwaliteit. Capricorn beveiligt 40 objecten, daarnaast wordt voor 750 objecten keyholding en alarmopvolging verzorgd.